Rekrytering – Marknadsföring

Rekrytering av personal tar upp mycket tid för företag. Bland företag som inte har en stor HR-avdelning är det vanligt att låta ett rekryteringsföretag sköta en del, eller hela, rekryteringsprocessen. Även företag som har en stor HR-avdelning kan välja att outsourca rekryteringen. Det handlar helt enkelt om hur resurserna på ett företag ska fördelas. Rekrytering inom marknadsföring är vanligt då tjänsterna är populära och det i regel kommer in många ansökningar till de utannonserade tjänsterna.

Rekrytering inom marknadsföring - Made For Marketing

Det finns många parametrar att ta hänsyn till när det kommer till rekrytering inom marknadsföring. Madefor.se har specialiserat sig på just rekrytering av marknadsförare, allt från assistentroller till rekrytering av marknadschef. De har dessutom ett systerbolag som specialiserat sig rekrytering av säljare. Eftersom marknad och sälj ofta går ”hand i hand” på företag idag är det en stor fördel då kontaktnäten för båda branscher slås ihop. Made For Marketing hjälper till med olika typer av rekryteringar. Antingen går det till på ett traditionellt vis med jobbannons och intervjuer, eller så gör det en Executive Recruitment som liknar headhunting. Målet med Executive Recruitment är att hitta den allra bästa kandidaten som finns att tillgå på marknaden, utifrån efterfrågad svårighetsgrad och komplexitet. Made For Marketing rekryterar bland annat yrkesrollerna:

  • Marknadschef
  • Kommunikatör
  • Webbredaktör
  • Copywriter
  • E-commerce Manager
  • Projektledare

3 anledningar att ta hjälp av rekryteringsfirma

Många företag som väl tagit steget över till att anlita en rekryteringsfirma fortsätter med det även kommande vid rekryteringar. Det finns mycket att vinna att anlita en rekryteringsfirma, här kommer de tre mest utmärkande fördelarna.

1
Tidsvinsten

En rekrytering är en lång process med flera olika delmål. Först ska en annons som både är informativ och lockande för potentiella kandidater skrivas. Sedan ska sållningsprocessen ta vid, innan intervjuerna bokas in och bockas av. Först efter det är rekryteringsprocessen i slutfasen och då ska det klaffa med den sökandes lönevillkor och nuvarande anställningssituation.

Det är inte bara företagen som tycker rekryteringen tar tid. Hela 84 % av alla jobbsökare tycker rekryteringsprocesser tar för lång tid. Tidsåtgången kan skrämma bort duktiga kandidater som skulle kunna fångats in med en snabbare rekryteringsprocess, ledd av en rekryteringsfirma. En snabb rekryteringsprocess gynnar både företaget och kandidaten.

2
Kostnaden

Kostnaden som rekryteringsfirmor tar ut bör jämföras med de timmar som företaget lagt ner internt på rekryteringen. Det gäller hela processen från annonsskrivande till att anställningsavtalet är påskrivet. Räkna sedan ut hur mycket den interna processen kostat genom att ta antal timmar gångrat med den timlön personen som skött rekryteringsprocessen har.

Det är också viktigt att ta med de affärsmöjligheter som företaget gick miste om på timmarna som lades ner på rekryteringen. Att fokusera på sin kärnverksamhet fullt ut (och köpa ”sidotjänster” som rekrytering) är ofta en bra affär rent på lång sikt. På både denna och tidigare punkt passar den gamla klyschan ”tid är pengar” in.

3
Dra nytta av ett upparbetat kontaktnät

Rekryteringsfirmor är proffs inom sitt område. De har alltid en upparbetad ”kandidatbank” att plocka potentiella kandidater ifrån, vilket gör att deras uppstartsprocess är kort. Rekryteringsfirmorna behöver inte ens lägga ut en annons utan har alltid färdiga kandidater som är intervjuade och klara, om situationen skulle kräva en snabb lösning. Det kan exempelvis vara om en anställd på företaget blir sjukskriven och tillsättningen behöver gå fort.

Eftersom rekryteringsfirmor sitter med i olika rekryteringsprocesser varje dag på året är det proffs på vad de gör. Det minskar risken för felrekryteringar som kan vara kostsamma på sikt. Alla dessa punkter handlar i grund och botten om att det rekryterande företaget ska fokusera på sin kärnverksamhet för bästa resultat.