Lokal sökmotoroptimering – tips som gör skillnad

På denna sida går vi igenom tips för dig som arbeta med lokal sökmotoroptimering för att öka din digitala närvaro på lokal nivå. Det finns många lokala verksamheter som bara finns i en stad. I dessa fall finns det ingen anledning att optimera sin hemsida och sociala medier på en nationell nivå. Vilka verksamheter passar lokal sökmotoroptimering för?

Lokal sökmotoroptimering passar för…

  • Restauranger, barer och caféer
  • Klädbutiker, skobutiker och skomakare
  • Tandläkare och läkarmottagningar
  • Frisörer och nagelsalonger

6 tips för att lokalanpassa ditt innehåll

Här kan du läsa om vilka åtgärder som är bra att starta med när du anpassar din digitala närvaro till närområdet. Tipsen gör så att grannar och förbipasserande snabbt får reda på relevant information om din verksamhet.

1
Skapa konto på Google My Business

Om du skapar en företagsprofil på Google My Business har du möjlighet att lägga upp foton och skapa erbjudanden som visas längst upp i flödet när användare söker på ditt företagsnamn. Det kan exempelvis vara meddelanden som ”15 % på takeaway-mat veckan ut” och en bild på veckans utvalda rätter.

Via Google My Business har du också möjlighet att låta kunder och besökare recensera din verksamhet direkt på Google. Många positiva recensioner ger tydliga signaler till Google att ditt företag är populärt och trovärdigt, vilket ökar chanserna att hamna högt bland sökresultaten.

Här skaffar du Google My Business

Google My Business är kostnadsfritt och gör så att du enkelt kan nå kunder via Google Sök och Maps. På din profil kan du lägga in telefonnummer, öppettider och vägbeskrivning. Läs vidare och registrera ett My Business-konto.

2
Sökmotoptimera på stads- eller stadsdelsnivå

Inom sökmotoroptimering gäller regeln "välj dina kamper". Vi tar Stockholm som exempel. I en så stor stad som Stockholm finns det ett stort utbud av restauranger. Då gäller det att nischa sig. Nedan ser du ett exempel på hur du kan jobba med en sökordsanalys för en italiensk restaurang på Södermalm.

"Restaurang Stockholm City" har 8500 sökningar i månaden. Det finns drygt 1000 restauranger i staden. På denna nivå råder stenhård konkurrens om topplaceringarna. Skala av sökningen ner på stadsdelsnivå. "Restaurang Södermalm" har 2700 sökningar/mån. Konkurrensen är hård även där. Kolla sedan vidare på en ännu lägre nivå och få fram att "italiensk restaurang Södermalm" har 400 sökningar/mån. En ännu smalare sökning "italiensk restaurang hornstull" har 50 sökningar i månaden. Bestäm dig för en nivå där du är beredd att ta upp kampen om topplaceringarna.

Program för sökordanalys

Det finns speciella program som visar hur många sökningar som görs på ord eller fraser varje månad. Det är bra att skaffa sig ett sådant program. Rekommenderade program att använda är Ahrefs och Keyword Tool.

Är lokal sökmotoroptimering (te.x SEO Stockholm) något för dig?

Som du kommer märka i denna sammanställning finns det många bitar att jobba på när det kommer till lokal sökmotoroptimering. Om du vill gå vidare med detta men inte har tid att göra det på egen hand är vårt tips att gå vidare med en digitalbyrå som har sitt säte i staden du verkar i, som kan det här med lokal sökmotoroptimering (SEO). Stockholm är huvudkontor för Noor Digital som är experter på just lokal SEO. De kan staden utan och innan och vet hur optimeringen ska finjusteras för bästa resultat i närområdet. Noor har också kontor i Göteborg, Malmö och Umeå och kan lokaloptimera din verksamhet i städer över hela landet. De hjälper dig även om du vill jobba med sökmotoroptimering på nationell nivå.

3
Optimera titlar, meta, rubriker och URL

I denna punkt visas hur du kan arbeta med optimering för att öka chanserna till synlighet på Google. I förra punkten hamnade vi tillslut på en nivå med 50 sökningar i månaden, italiensk restaurang hornstull. Om du vill synas på denna sökfras är nästa steg att ha med sökorden i titeln, meta, rubriker och URL. Det är också viktigt att sökorden finns med i texterna på din hemsida.

Förslag på hur en URL skulle kunna se ut är namnpårestaurangen.se/italiensk-restaurang-hornstull/. Är du osäker på hur titel och metataggar fungerar kan du kolla in en sammanställning som heter Beginner’s guide to writing title tags and meta descriptions.

4
Dubbelchecka NAP

Har du hört talas om förkortningen NAP? Det står för Namn, Adress och Telefonnummer. Senaste åren har den digitala utvecklingen gått fort och många olika tjänster och program har kommit och gått. Just adressen är superviktig att uppdatera så fort det blir några företagsändringar. Ni kanske har bytt lokal eller flyttat till större kontor? Här är några av tjänsterna där ni kan ha konto - se till att kolla över uppgifterna på:

  • Hemsidan
  • Instagram
  • Linkedin
  • Facebook
  • Google+
  • Google My Business

Om ni har olika uppgifter hos olika tjänster minskar risken att Google lyfter fram er som toppalternativ. Kolla över uppgifterna på detaljnivå, tex hur ni skriver telefonnumret. Används bindestreck eller inte? Skriver ni 070 - X XX XX XX eller 0707 XXXXXX? Ha samma format på alla ställen. Läs mer om NAP i artikeln How to adjust NAP profile for local SEO.

5
Recensioner

Att få många positiva rekommendationer och recensioner visar både potentiella kunder och Google att du är en seriös aktör. Kanske finns det ett sätt för din verksamhet att samla på sig fler positiva recensioner? Kan du uppmana nöjda kunder att göra en positiv recension eller kanske kan kunden lockas att göra en recension i "utbyte" mot 10 % på nästa order? Fundera över vilka möjligheter det finns för din verksamhet.

6
Specifika sidor för varje stad

Om ni är ett företag som erbjuder era tjänster i olika städer är det en bra idé att skapa specifika landningssidor för varje större stad (exempelvis en för Stockholm, en för Göteborg och en för Malmö). Då kan ni optimera varje stadssida utifrån sökord för just den staden och ni kan även anpassa URL:en med mera. Uppdelningen mellan städerna gör det också tydligare för besökaren som snabbt kan navigera rätt på sajten.

Få fler tips om lokal optimering

Google har satt ihop information om vad de kollar på när det kommer till lokal ranking. Sammanställningen är otroligt nyttig att läsa igenom och kommer alltså direkt från "ursprungskällan". Läs mer om hur du kan förbättra din lokala rankning på Google.