Dialersystem för företag

För att ert företag ska lyckas nå ut till rätt kunder vid rätt tidpunkt är ett dialersystem viktigt. Med systemet kan ni effektivisera kundkontakten genom att automatisera utgående samtal. Ett bra dialersystem kan ni enkelt integrera det med ert befintliga CRM-system vilket gör det möjligt att hantera kunddata smidigt och förbättra er kundtjänst, försäljningar och marknadsundersökningar.

Vad är ett dialersystem

Ett dialersystem används inom telemarketing, kundtjänst och försäljning för att automatisera processen med att ringa utgående samtal. Dialersystemet integreras med företagets befintliga CRM-system eller kunddatabas i en förutbestämd lista med telefonnummer som sen importeras till systemet.

Dialersystemet ringer automatiskt upp numren på listan. När ett samtal besvaras kopplas det omedelbart till tillgänglig personal i kundtjänsten. Om numret är upptaget eller om de inte svarar går systemet vidare till nästa på listan. Det kan sen automatiskt logga resultatet av samtalet i CRM-systemet som om kunden svarade, hur länge samtalet varade och utfallet.

Vilka är fördelarna

Företag som använder sig av dialersystem inser snabbt de många fördelarna. Nedan går vi igenom några av de som kan göra absolut störst skillnad för ert företag.

Sparar tid

Genom att dialersystemet automatiserar processen med att ringa utgående samtal slipper de i kundtjänsten slå in numren manuellt vilket gör att de kan fokusera mer på själva samtalen. Automatiseringen minskar också tiden mellan samtalen, vilket gör det möjligt för personalen att hantera fler samtal på kortare tid.

Rapportering & analys

Dialersystem ger er detaljerade rapporter och analyser som ger insikt i samtalsmönster. Det kommer göra det lättare att identifiera områden som kan förbättras och göra strategier för bättre resultat. Realtidsanalys gör det också möjligt att snabbt anpassa sig till förändringar och ta välgrundade beslut.

Integration med CRM

Den kanske största fördelen är hur enkelt det är att integrera ett dialersystem med ert befintliga CRM-system, vilket innebär att all kunddata finns på samma ställe. Kundtjänsten kan genom CRM-systemet få en fullständig överblick på kundens historik, mönster och behov.

Högre kontaktfrekvens

Dialersystem ökar sannolikheten att nå kunder genom att automatiskt ringa upp missade eller upptagna nummer. De kan också anpassa uppringningstider baserat på när kunderna är mest benägna att svara vilket gör att ni kan få kontakt med flera kunder och få bättre resultat i kundservicen.

Lägre kostnader

Genom att minska tiden kundtjänsten måste lägga på manuella uppgifter kommer de kunna ta fler kundsamtal vilket kommer ge er bättre kundservice och spara pengar på sikt. Dialersystem gör också att ni undviker att ringa till fel nummer och använda era resurser i kundtjänsten på rätt saker.

För callcenter och telemarketing

Det är vanligt att använda ett dialersystem inom callcenter och telemarketing för att de ska få så effektiva samtal som möjligt. Den största fördelen är att de som arbetar med försäljning, marknadsföring, undersökningar och liknande via telefon aldrig behöver sitta och slå in nummer manuellt.

Dialersystem optimerar även samtalstider och schemalägger automatiska återuppringningar för missade samtal vilket ökar kontaktfrekvensen. Dessutom kan företag få rapporter om samtalsvolymer och hur de som ringer presterar för vidare utbildning och coaching vilket hjälper till att förbättra resultatet.

För kundtjänst hanterar systemet samtalen genom att sätta kunderna i kö och direkt koppla samtalet till tillgänglig personal på rätt avdelning vilket minskar kötiden för väntande kunder.

Olika typer av dialer

Dialersystem är ett samlingsbegrepp för flera olika typer av system som passa olika verksamheter. Vi går igenom några vanliga typer och vad de gör.

  • Preview visar information om personen innan ni ringer
  • Progressive ringer automatiskt upp nästa nummer
  • Power kontaktar flera samtidigt och kopplar er till som svarar först
  • Predictive använder statistik för att ringa många nummer