måndag, 24 juni 2013

Vad man ska tänka på när man väljer betalleverantör till sin e-handel

Vi får ofta frågor om vad man som e-handlare ska titta på när man väljer betalleverantör. Här följer en checklista att ta med sig i möten och diskussioner med eventuella leverantörer.

– Välj en stabil partner med lång erfarenhet. Det borgar för kvalité och långsiktighet.

– Välj en flexibel partner. Integration är en central fråga vid val av partner. Välj en partner som kan anpassa sig till dina tekniska krav, så det inte blir tvärtom. Det kan annars bli dyrt.

– Välj en partner som erbjuder dina kunder flera olika sätt att betala en faktura på. Det ökar försäljningen och konverteringsgraden.

– Välj en partner som lyssnar på dina kunder. Ibland kan något gå fel, både för betalleverantören och för kunden. Då gäller det att dialog och kommunikation fungerar.

– Lägg inte alla ägg i en korg. Ha alltid en partner för kortkrediter och en annan för fakturakrediter. På så vis kan kunderna genomföra köp även om ett av systemen skulle drabbas av driftsstopp.

– Stirra dig inte blind på prislappen. Ökad försäljning kan mer än väl kompensera för den kostnad du får för betalleverantörens tjänster. Likaså bör du beakta minskad kostnad för egen administration.

– Välj en partner med teknisk kompetens. Det sägs att inget är omöjligt för den som vill, men frågan är om inte dagens tekniska utveckling sätter gränser även då viljan finns, nämligen om rätt teknisk kompetens saknas.

– Välj en partner med juridisk kompetens. Numera finns en snårskog med regler kring distanshandelsköp. Välj en partner som besitter den kompetens som kan komma att behövas inom såväl marknadsföring av krediter som det finstilta.

– Välj en partner med gedigen erfarenhet från arbete med kundfordringar. En partner som har låga kreditförluster kan som regel erbjuda bättre priser på sin fakturatjänst.

– Välj en partner med lokal närvaro i många länder. Varje marknad fungerar på olika sätt och det är viktigt att finnas på plats för att kunna hantera dina kunder på bästa sätt. Även om din verksamhet än så länge är begränsad till svenska marknaden, så är det en stor fördel med en partner som finns i fler länder den dag du vill expandera utanför Sverige.

– Sist men inte minst, lämna inte över dina kunder till betalpartnern. Ditt kundregister utgör en stor del av värdet på ditt företag. Det är ditt varumärke som skall stärkas. Låt gärna betalpartnern ge service åt din kund i fakturafrågor och liknande, men det är och bör även i fortsättningen vara din kund.

Kontakta oss om du vill ha fler tips, HB Nordström, hb.nordstrom@gothiagroup.com,
+46 76 630 55 65.