måndag, 8 april 2013

Tänk smart kring frakten och få fler kunder

När konkurrensen på nätet hårdnar gäller det att sticka ut. Som e-handlare kan du få fler kunder med flexibla och tydliga fraktvillkor. Anna Lagström, chef för Varudistribution på Posten Meddelande tipsar om hur du går till väga.

1. Ange fraktvillkoren tydligt och på flera ställen
Skriv gärna ut fraktpriset och leveranstiden på flera ställen, till exempel på förstasidan och vid utcheckningen. Om något är otydligt är det ofta enklare för kunden att handla någon annanstans än att leta efter information. Att ”mörka” fraktpriset till slutet leder ofta till att köpet avbryts. Tydlig kommunikation däremot ger fler och tryggare kunder.

2. Tala om hur varan levereras
Kommer varan i postlådan? Eller ska den hämtas på ett utlämningsställe? Sådant vill kunderna gärna veta. Det är också bra att tala om vilken logistikleverantör som har hand om försändelsen, speciellt om det är ett känt företag som Posten, vars varumärke signalerar trygghet och förtroende.

3. Erbjud kunden valfrihet
Avisering via SMS, e-post eller pappersavi? De flesta föredrar SMS då det ger snabbt besked, men det är upp till kunden att bestämma. Låt även kunden välja utlämningsställe, för det som ligger närmast bostadsadressen är inte alltid bäst, ibland kan ett vid sommarstugan eller jobbet vara smidigare. Hemleveranser är ofta lite dyrare, men många är beredda att betala för det, så det kan vara en idé att erbjuda det som alternativ. Andra vill få paketet till arbetsplatsen, även om de beställer som privatpersoner

4. Fri frakt som konkurrensmedel
Fri frakt eller inte? Frågan debatteras ständigt, och vad som är rätt måste varje enskild e-handlare avgöra. Många gånger upplevs dock erbjudanden om fri frakt som mer attraktivt än erbjudanden om rabatter på olika produkter.

5. Glöm inte returerna
Var tydlig med vad som gäller om kunden vill returnera en vara. Hur går det till och vad kostar det? Bifogas det en returfraktsedel, och är det lätt att återanvända förpackningen som varan kom i?

I nästa artikel kommer jag att berätta om hur du som e-handlare kan sänka dina kostnader för logistiken.

Hälsningar Anna Lagström, chef Varudistribution, Posten Meddelande.