tisdag, 30 augusti 2011

Svenskarna kommer!

Som danskar känner vi fortfarande av det trauma det innebar för oss när svenskarna korsade Öresund för att erövra Danmark.

Nu har det hänt igen. Den här gången är det aggressiva, krigiska svenska nätbutiker med CDON Group i spetsen som invaderar den danska marknaden. Invasionen tog sin början när den danska kronan var stark och den svenska svag för omkring ett år sedan. Invasionen har varit svår för danska e-handlare. I mars månad utkom ”Dansk E-handelsanalyse for 2010” med en lista över de 50 mest kända nätbutikerna i Danmark. CDON Group är den sjätte mest kända nätbutiken i Danmark! Också H&M, Ellos och inkClub finns med på listan. Hur många danska e-handlare finns med på den svenska topp-50-listan? Ingen som jag känner till!

Grunden till svenskarnas framgångar i Danmark kan skyllas på de svenska butikernas storlek. Med storlek följer också professionalism; de svenska butikerna har lägre omkostnader och bättre affärsfokus i förhållande till de små danska hobbybutikerna. I Sverige finns det stora renodlade verksamheter med en omsättning på över 500 miljoner SEK, medan det på sin höjd kanske finns en butik av den storleken i Danmark. Det är helt enkelt lättare att ta sig in på en ny marknad när man driver en stor välutvecklad e-handelsverksamhet, än om man är ett litet företag. Det visar också att de danska butikerna har varit lite långsamma med att komma in på nya marknader och det finns mycket få danska framgångssagor gällande danska, renodlade (pure play) företag på utländska marknader.

Denna svenska invasion går inte obemärkt förbi i Danmark. Det visar inte minst Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH). FDIH:s första initiativ var att komma på ett sätt att göra det svårare för utländska nätbutiker att sälja till Danmark. Det första försöket att sätta upp handelshinder för utländska butiker var att undersöka om man via existerande lagstiftning kunde göra det svårare för utländska butiker att komma in på den danska marknaden. Detta försök sänkte dock inte några svenska butiker – eftersom svenska butiker inte har någon momsfördel.

Gränshandelsfiffel minskar danska e-butikers omsättning

20 december 2010
Av Henrik Thell

Paket från utländska e-butiker med felaktiga uppgifter om innehåll och värde innebär förluster för Post Danmark och minskar omsättningen hos danska e-butiker.

När utländska e-butiker ignorerar eller försöker kringgå nationella lagar beträffande tull och moms, så håller det liv i myten om internet och e-handel som en mer eller mindre anarkistisk och laglös plats. Det är inte precis det bästa sättet att främja konsumenternas tillit till näthandel. Det förvrider också konkurrensen för gränsöverskridande e-handel – och det är de laglydiga som förlorar.

Detta kan vi se i Danmark. Och därför backar vi upp SKAT:s och Post Danmarks insatser för att få utländska nätbutiker att betala moms och tull enligt lag.Detta är ett förargligt och onödigt slöseri med resurser. Tänk bara om Post Danmark kunde spara in på de insatserna – kanske med billigare porto som följd. Önsketänkande, men i alla fall …

Ett annat och ett något mer genomtänkt initiativ baseras på att ”bästa försvar är angrepp”. FDIH blåste till strid för att stötta de danska nätbutikerna och utbilda dem beträffande de norska och svenska marknaderna. Ett strålande initiativ med föreläsningar om möjligheterna i Sverige och Norge.

På senare tid har dansk e-handel fått en allierad i striden mot svenskarna: valutakursens uppsving, som nu gör det attraktivt för danska verksamheter att sälja i Sverige igen och svårare för svenska butiker att tjäna pengar på sin e-handel i Danmark.

Så se upp, Sverige! Det är dags för danska e-handlare att ta tillbaka Sverige!