tisdag, 2 oktober 2012

Svensk e-handel är modernare än tysk?

Tyskland är ungefär 10 gånger större som land och marknad än Sverige. En fantastisk möjlighet för svenska företag. Men det är inte så många svenska handlare som lyckats bra i Tyskland under åren. Några lysande undantag finns dock – Nelly, Brandos och även GinaTricot är några framgångsrika exempel. Är svenska e- handlare sämre än tyska då? Jag har gjort en snabb översyn på 20 stora svenska e-handlare och 20 stora tyska.

Inloggningskrav för att handla

Något som vi i Sverige länge pratat om som ett hinder för handel är kravet på inloggning. Av de svenska sajterna är det 80% som erbjuder en möjlighet att handla utan att logga in. I Tyskland är det 60% som har möjligheten att handla utan att ange användarnamn och lösenord.
Många tyska sajter kombinerar förstagångsköp med registrering:

De flesta svenska sajter erbjuder alltså en möjlighet att handla utan att logga in. De handlare som tidigare krävt inloggning har kvar registrering och inloggning som funktion, men kompletterar den med ett alternativt flöde. Tex Cdon :

Samma teknik använder också flera tyska sajter, här tex Schuhtempel24.de:

Fri frakt

Fri frakt är såklart älskat av kunder. I tex skobranschen har Zappos satt en standard med fri frakt och fri retur, detta importerades till Sverige och nu går det knappast att starta en skobutik utan att erbjuda fri frakt. Av de butiker jag tittat på erbjuder 35% villkorslös fri frakt, från första orderkronan. Många fler har något slags fri frakterbjudande kopplat till ordervärdet.

I Tyskland är det en liknande situation. 20% erbjuder fri frakt från första kronan. Liksom i Sverige är det en självklarhet med fri frakt i en del branscher.

Sökfunktion på sajten

Googles Instant search kom för något år sedan och liknande tekniker används av e-handlare för att söka i produktutbudet. Den enklaste formen av assisterad sök är sökförslag. Det kan tex se ut som hos addnature.se. Sökförslagen är beroende av rätt stavning:

En teknik som ger fler träffar och inte är beroende av ordning på ord och exakt stavning är den som gymgrossisten.com använder:

Få av de svenska sajterna väljer att ha en användarupplevelse som närmar sig Google Instant Search. De kan visa en dynamisk produktlista med mer information, tex Lekmer gör så:

Hela vägen mot att generera en hel sida utifrån sökningen är det få som gör. Storytel.se gör det på det här viset:

Sidan genereras alltså allt eftersom man skriver in sitt sökord. Storytels funktion är snabb och jag tycker den fungerar väl.

I Tyskland hittade jag ingen sida med motsvarande funktion överhuvudtaget. 30% av sajterna har dock llanvarianten med produktvisning baserad på vad som skrivs i sökrutan. Fahrrad.de tex:

Svenska och tyska e-handlare verkar vara ungefär lika långt framme när det gäller sök. Det förvånar mig något, då välutvecklat sök tenderar att kosta en hel del pengar. Något som de avsevärt större tyska företagen, med de stordriftsfördelar de har, borde kunnat ha råd med.

Sammanfattning

Man kan ganska tydligt se att vi i Sverige ligger något före Tyskland, både i användarvänlighet och i teknikstöd. Att svenska e-handlare ändå inte lyckats bättre i Tyskland visar att det inte bara handlar om bra funktioner och design. Det krävs också mycket kapital och uthållighet för att slå sig in på andra marknader än hemmamarknaden.