Nordic eCommerce Summit

Stockholm

20-21 maj 2014
Stockholm Waterfront Congress Centre

MEDARRANGÖRER

KLARNA OCH POSTNORD

Klarna och Postnord har under alla de år de arbetat med e-handel inte bara visat att de kan tillhandahålla bra tjänster och produkter utan också visat vilket engagemang de har för kunskap inom e-handel. I flera år har de på olika sätt medverkat under Stora E-handelsdagen, som det hette tidigare. Senare tog Klarna klivet att arrangera Nordic eCommerce Summit tillsammans med Wipcore. 2011 blev startskottet för ett nytt bolag, Nordic eCommerce Knowledge. Eventet hade blivit så pass stort att det rymde en egen verksamhet. Klarna och Postnord ville nu satsa på ett samarbete där de kunde vara med och hitta och sprida kunskap under hela året.

Vi är stolta och glada över att ha ett så gediget samarbete med eldsjälar inom e-handel som vill erbjuda ett koncept för att höja nordisk e-handel till en högre nivå.

Klarna

Fredrik Lennström på Klarna svarar på frågor

Klarna har valt att aktivt jobba med generell ”ehandelskunskap”, varför har ni valt att vara så breda och inte fokusera på ert specifika kunskapsområde?

Även om vi är specialister på betalningar, så är det en del i den totala shoppingupplevelsen. Det går inte riktigt att bryta ut och se på isolerat. Ju bättre integrationen av våra tjänster är, desto bättre konverterar en butik – och desto bättre shoppingupplevelse bjuder vi konsumenten på. Att vi jobbar med e-handel i det större perspektivet innebär att våra medarbetare tänker bredare och att vi kan utveckla ännu bättre tjänster. Så, för att återknyta till frågan så ser vi det som att e-handel är vårt specifika kunskapsområde. Och ska man vara lite krass: Ju bättre det går för e-handeln, desto bättre går det för Klarna.

Ni har varit medarrangör några år. Kan ni nämna några positiva effekter för er som organisation?

Det gör ju att vi skaffar oss kunskaper och insikter som hela organisationen kan få utväxling av. Och att det pratas och diskuteras mer om e-handel i ett vidare perspektiv. Dessutom märker vi att vi har ett slags auktoritet som e-handels-experter idag, som vi är stolta över.

Vad ser ni som de stora ehandelsutmaningarna idag?

Framför allt att förenkla mobila betalningar. Hittills har konverteringen i smartphones varit usel, rent ut sagt. Även om trafiken via mobil nu är i nivå med eller kanske till och med har passerat trafiken från datorer, så har konverteringen varit 90% sämre i mobilen. Allt det håller på att förändras och vi på Klarna leder den utvecklingen med Klarna Checkout. Som ett exempel kan vi berätta att när Ginza testade Klarna Checkout i mobilen, ökade deras konvertering med otroliga 46%. Vi arbetar dessutom hela tiden på att förbättra och utveckla produkten. En så liten sak som att fylla i kunduppgifterna automatiskt i mobilen, ökade konverteringen med 29%.

Varför har ni valt att vara medarrangör till Nordic eCommerce Knowledge?

Nordic eCommerce Knowledge säger själva att det är avgörande för ett lands ekonomi och utveckling att vara i frontlinjen med e-handel. Och att man därför inte bara vill sätta Norden på e-handelskartan (där är vi redan) – utan se till att vi blir bäst. Det kan låta som stora ord – men på Nordic eCommerce Summit kommer hela branschen närmare målet. Det är självklart för oss på Klarna att vara med och arrangera och lika självklart att bidra med våra kunskaper och erfarenheter.

Om Klarna

Genom att erbjuda enkla, trygga och innovativa betalningslösningar för alla som säljer på distans har Klarna blivit marknadsledande i Europa på faktura- och finansieringslösningar för e-handel.

Klarna

Idag erbjuds tjänsterna; Klarna faktura, Klarna konto och Klarna mobil av fler än 14 000 butiker, vilket innebär en daglig hantering av 40 000 transaktioner. För att man som e-handlare helt ska kunna koncentrera sig på det som är viktigt – att sälja mer och minska sina kostnader, tar Klarna både kredit- och bedrägeririsken samt ett helhetsgrepp om administrationen.

Klarna godkänner fler köp än någon annan leverantör. Då man hanterat över 33 miljoner köp har Klarna kunnat bygga upp en av Europas största transaktionsdatabaser för distanshandeln. Det innebär att man sitter på en mängd ovärderlig information som tillåter Klarna att basera sina kreditbedömningar på mer än bara kreditupplysningar.

Ett av Klarnas främsta mål är att hjälpa sina kunder till ökad försäljning. Tack vare en snabbkassa där man enbart behöver sådan information som man kan utantill för att genomföra sitt köp, minskas friktionen väsentligt. Och på så sätt minimeras även antalet avhopp i kassan vilket ger en enklare och roligare köpupplevelse.

Ett viktigt fokus är även långsiktig lönsamhet för sina anslutna butiker. Genom att erbjuda en kundtjänst som helt fokuserar på att skapa en positiv kundupplevelse, bland annat genom att besvara 80% av alla ärenden inom två minuter, hjälper man sina e-handlare att få nöjda och återkommande kunder. Man tillhandahåller även ett eget inkassobolag med samma höga standard som Klarna, vilket göra att man kan erbjuda sina kunder den hjälp de behöver.

Klarna har en stor kunskap om betalningslösningar och distanshandel. Något man gärna delar med sig av till dig som vill utvecklas inom försäljning på distans.

Läs mer på klarna.com

Postnord

PostNord erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi hjälper dig som e-handlare att hantera hela eller delar av ditt logistikflöde och ser till att dina kunder får sina varor ända hem eller till ett utlämningsställe i närheten. Eftersom vi levererar en stor del av det som e-handlas, har vi mängder av information om var du kan hitta dina kunder och har dessutom effektiva metoder för marknadskommunikation. Du möter oss som Posten, PostNord Logistics, Strålfors och Post Danmark.

Med PostNord får du Nordens bästa tillgänglighet. Vi har sammanlagt 5 000 utlämningsställen i Sverige, Danmark, Norge och Finland. I Sverige och Danmark besöker våra brevbärare alla hushåll och företag varje arbetsdag. Kombinationen av vårt utlämningsnät och våra brevbärare innebär att vi har den bästa leveranstäckningen i Norden. Du når dina kunder enkelt, snabbt och prisvärt.

Posten

» Låt oss sköta hela eller delar av ditt logistikflöde.

» Gör dina kunder nöjda med snabba och säkra leveranser.

» Hitta nya kunder och få information om befintliga med hjälp av e-handelsanalysen.

INFÖR KONFERENSERNA

Dags att boka

Biljetter

Samarbeta med oss

Bli en partner

Våra pyloner

Medarrangörerna

Tema 2014

Brittisk ehandel

Twitter

@NesSweden

Just nu

Summit-bloggen

VÅRA MEDARRANGÖRER

VÅRA PARTNERS

KUNSKAP INOM E-HANDEL I SAMARBETE MED

KlarnaPostnord

Kunskapssidor

Medarrangörer


Partners