Klarnas egna beskrivning

Klarna är Europas ledande leverantör av fakturabaserade betalningslösningar för e-handel. I Sverige betalas var tredje transaktion online med Klarna. Det är ett resultat av vår ambition att göra enklare och säkrare betalningslösningar.

Det senaste exemplet är Klarna Checkout, det hittills säkraste och smidigaste sättet att betala online. Kunden behöver bara ange sin mailadress och sitt postnummer – det räcker för att vi ska kunna verifiera och godkänna henne. Dessutom bekräftas köpet innan man väljer betalningsmetod. På så vis slipper e-handlaren riskera att kunden faller bort för att det är jobbigt att ange kortuppgifter eller liknande.

Andra fördelar, förutom en högre konvertering, är att administrationen minimeras och att lösningen fungerar i alla e-handelsplattformar och från dator, mobil och surfplatta. Och att Klarna – som alltid – tar hela risken för både säljare och köpare.

Resultatet imponerar. När Ginza provade Klarna Checkout och jämförde med sin gamla kassa, visade det sig att konverteringen ökade med 27 procent!

Ola Gustafsson, som är VD på Patroner.se konstaterar:

– Det känns som att detta kommer att bli obligatoriskt och det kommer att vara en konkurrensnackdel att stå utanför.

Det är idag över 15 000 butiker och nio miljoner kunder som använder Klarnas betalningslösningar. Och eftersom vi sedan starten har hanterat mer än 57 miljoner köp, har vi kunnat bygga upp en av Europas största transaktionsdatabaser för distanshandeln. Vilket i sin tur ger oss tillgång till mängder av information som gör att vi kan göra bättre kreditbedömningar än aktörer som bara använder kreditupplysningar.

Allt vi gör är för att e-handlare ska kunna sälja mer och få nöjdare kunder. Vi erbjuder, av precis de skälen, också en kundtjänst som besvarar ärenden sju dagar i veckan via telefon, mejl och sociala medier.

Vill du ta del av vår kunskap inom e-handel eller läsa mer om Klarna Checkout är du välkommen att titta in på www.klarna.se

Vår beskrivning av samarbetet med Klarna

När vi år 2011 sa att vi skulle testa att skapa podcasts som berättade intressanta e-handelshistorier (eDokumentärer), bad vi Klarna delta på den första av dessa. Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth, Victor Jacobsson och Magnus Fredin svarade JA utan att blinka. Det är ganska typiskt för hur samarbetet med Klarna har varit. Med sin kunskap om hur allt från köpprocessen fungerar till att bygga bolag, har de varit ett aktivt stöd till att låta Nordic eCommerce Knowledge bli ännu bättre i sina koncept till e-handlare. Klarna har aldrig tvekat till att prova nya saker med oss.




 
 

Ljudartiklar