fredag, 4 mars 2011

Stress, irritation och osäkerhet – en bra början på en affär?

Om du, av någon anledning, kräver inloggning för att dina kunder ska kunna handla hos dig så behöver du se till att det är så smärtfritt som möjligt.

Grundproblemet med inloggning är att det kräver ett användarnamn och ett lösenord. Båda dessa kan, och kommer, kunderna att glömma av.

Lösningen på problemet är till viss del en bra glömt lösenordsfunktion.

Stress, irritation och osäkerhet – det är precis vad kunderna känner när de står med en proppfull kundvagn i din webbshop och bara vill ge dig pengarna!

En bra glömt lösenordsfunktion

  • Tillåt både inloggning med användarnamn och epostadress
. Om du har både epostadress och användarnamn så bör du tillåta inloggning med båda såklart. Det ökar chansen att kunden kommer ihåg något av dem och kanske inte ens behöver begära ett nytt lösenord.
  • Underlätta inmatning av epostadressen
. Kunden börjar förmodligen att skriva in en epostadress, men glömmer kanske av sitt lösenord. Då är det läge för dig att göra det bekvämt för kunden genom att i ”Glömt lösenordet-rutan” fylla i den epostadress kunden just angav.

Glömt ditt lösenord?

  • Förstå vad kunden vill göra. 
När kunden försökt logga in ett par gånger utan att lyckas, kanske du ska automatiskt visa Glömt lösenordsfunktionen, istället för meddelandet att det inte gick denna gång heller.
  • Ge tydliga felmeddelanden. 
Bra felmeddelanden hjälper kunden att göra rätt och minskar osäkerheten.

Ange rätt lösenord

Bra glömt-lösenordsmail

  • Kort, rakt på sak. 
Du behöver inte ta chansen att sälja i dessa meddelanden. Kunden har ett fokus som du inte får ta bort med onödig information.
  • Minimalt med HTML som kan försvåra läsbarhet i olika epostläsare. 
Du vill absolut inte skicka oläsliga meddelanden till någon som förväntar sig direkta och klara besked. Du vill heller inte riskera att hamna i spamfilter. Testa ordentligt!
  • En tydlig avsändare och relevant ämnesrad
. Gör det lätt att både direkt och senare hitta eposten bland all annan epost.
  • En hövlig men korrekt ton. 
Jag tror inte det är läge för en skämtsam ton när man handskas med stressade, oroliga och irriterade kunder. Eller också är det det?!! Kommentera gärna!
  • Ge möjlighet att avstå ett nytt lösenord. 
Ibland råkar någon begära ett nytt lösenord åt någon annan. Tex kanske fredrik@hotmail.com har för sig att hans mailadress är fredrik@gmail.com. Då är det skönt för den riktige gmail-Fredrik att slippa få sitt lösenord utbytt.

Begärt inloggningsuppgifter
Nytt lösenord

Testa din egen funktion

Gå nu till din egen webbshop och låtsas att du glömt ditt lösenord. Sätt i dina kunders dagliga situation. Gick det smärtfritt och så enkelt du bara kan tänka dig? Utan extra inmatningar, kopierande av konstiga lösenord etc?

Tänkte väl det – sätt fart och underlätta för dina stressade och irriterade kunder!

Författare: Fredrik Lennström