torsdag, 8 december 2011

Slut på året? In med en topplista!

När året går mot sitt slut brukar media fyllas av topplistor av allehanda slag.

Som e-handlare ska du inte vara sämre. Se möjligheten i tillfället och gör några annorlunda topplistor utifrån din verksamhet. Får du ihop något riktigt bra kanske du kan göra ett pressmeddelande och skicka ut till tidningar. På så sätt kan du nå nya målgrupper till oslagbart låg kostnad.

De klassiska topplistorna är de som baserar sig på försäljning. De brukar finnas i en eller annan form på många nätbutiker hela året.

Discshop, som verkligen är i en topplistebransch, visar topplistor i menyn

När man klickar in på respektive Topplista får man en tydlig lista där de 5 översta lyfts upp lite extra längst upp på sidan:

Komplett.se jobbar med puffar på varje kategorisida

När man kommer in på topplistan från länken ser det ut så här:

De har en lite tydligare känsla av topplista tack vare sina numreringar. Intressant att se att de erbjuder en navigering bland sina topplistor med flikarna. Det gör det enkelt att leta sig fram i de olika varianterna av datorer.

Använd sortering för att göra topplistor

Ett annat alternativ till topplistor är att helt enkelt erbjuda en sorteringsmöjlighet på popularitet. På så vis finns det alltid en topplista till hands. Det gör till exempel www.faktabocker.se:

Topplistor över året

En topplista som baseras på försäljning över hela året kanske inte alltid är den som säljer bäst. En del säsongsinriktade produkter kommer att hamna på en sådan topplista. Men jag tycker topplistor över året ändå fyller sin funktion, om inte som intressant kuriosa. Se till att spara tidigare års topplistor så att kunder kan gå tillbaka och se vad som var populärt för några år sedan.

Radioprogrammet Tracks har ett, för kalenderbitare, mycket intressant material att gräva och minnas i. Visste du tex att Style var 1987 års tredje mest framgångsrika artist, efter Pet Shop Boys och Madonna?

Andra typer av årslistor är de mer redaktionella listorna. Årets viktigaste produkter, årets största floppar, årets bästa böcker etc. Här finns alla möjligheter att vara kreativ och skapa listor som media kan tycka är intressanta.

Adlibris har plockat upp Svenska Deckarakademiens tävling årets bästa kriminalroman:

Summering

Alla älskar listor. De är dessutom lätta att sätta ihop, ofta går det att automatisera. Till nyår kommer många tidningar att vilja ha material för ”året som gått” artiklar. Utnyttja det och sätt ihop kittlande topplistor som du skickar som pressmeddelanden!