måndag, 17 oktober 2011

ShoeDazzle gör e-shopping till underhållningshopping, äntligen!

Shoedazzle, Rue la la, Giltgroup och Lovefilm är exempel på e-handelssatsningar som de senaste åren finns under benämningen ”medlemssiter”. Det vill säga, mot att vara medlem i någon form får man exklusiva erbjudanden.

En annan benämning som allt mer nämns i samband med medlemssiter är ”Shopping as entertainment” eller ”underhållningsshoppa”. Det finns, så klart, ett antal produkter som passar bättre under det begreppet men själva tillvägagångssättet att bygga en e-handel där man hittar fördelarna med digital handel och utnyttjar dem optimalt, utan att begränsa sig på grund av jämförelse med fysisk handel, är intressant.

I många fall så vet kunden vad de vill ha när de sätter sig framför skärmen och söker den bästa varianten på en produkt till lägst kostnad. Kunden är mer åt hållet att göra efterforskningar för att fatta ett klokt köpbeslut. Några siffror nedan visar detta:

97% av kvinnliga internetanvändare i Storbritannien gör efterforskningar på produkter de vill köpa på nätet. 92% av kvinnliga internetanvändare från samma land köper produkter online. (eMarketer, February 2009)

41% av påstår att de har ändrat sig beträffande vilket varumärke de ska köpa som ett resultat av efterforskningar på nätet, enligt EIAA senaste Mediascope. (Mediascope Europe, November 2008)

Enligt Forrester säger nästan 45% av europeiska internetanvändare att de har köpt en vara i butik under de tre senaste månaderna som ett resultat av efterforskningar på nätet.

Detta vet vi men i verkliga världen så är det många med mig som strosar runt på stan och tittar på vad som erbjuds i affärer eller skyltfönster utan att ha ett särskilt inköp i åtanke. Många av köpen genomförs för att något fångar uppmärksamheten och omständigheterna är rätt – jag har den rätta väninnan bredvid som tycker jag ser fantastisk ut i plagget, till exempel. I dessa fall är ”shoppande” många gånger underhållning när vi rör oss i den fysiska världen.

Genom att vända på steken och lära sig målgruppen kan vi servera precis det kunden skulle titta på i en fysisk butik med e-post direkt i deras inkorg.

Vad menar jag med detta?
Shoedazzle är ett bra exempel. Det är en medlemssite med säte i Silicon Valley och en av grundarna är Kim Kardashian. Första gången du besöker siten svarar du på frågor kring vilken typ av klack eller vilken stil på sula du skulle välja. Sen får du ett par frågor kring storlek på fötter, kläder och vilken designer du helst väljer kläder från. Allt är väldigt enkelt och visualiserat med bilder. På det här sättet lär sig Shoedazzle vilka skotyper du föredrar.

Efter detta får du ett mail den första varje månad där du föreslås fem olika par skor. Om du gillar skorna köper du dem eller ber om fem nya förslag. Skulle inget passa så hoppar du över den månaden. Alla får personliga rekommendationer av stylister som jobbar för ShoeDazzle. Vill du köpa skorna kostar de 39.95 per månad och paret.

Skorna levereras 2 dagar efter inköp i en snygg kartong med silkespapper. En tygpåse följer med så du kan packa ner skorna så de håller sig fina när du reser.

Exempel på en ”unpacking movie”

Genom att vara noggrann med att lära känna kunden, skicka rätt förslag och följa upp ifall kunden inte är nöjd med skorna så finns alla möjligheter att sänka returkostnader. Enligt Craig Adkins från Zappos så returneras 35% av antalet produkter som beställs hos dem.

Damer som har ett högt intresse för skor, har möjlighet att på det här sättet få snygga skor till en kostnad som är rimlig – likt en prenumerationstjänst samtidigt som de blir behandlade som en VIP-kund – ja, jag tror inte vi behöver grubbla på om målgruppen verkligen fastnar för den här prenumerationstjänsten. Filmer och Facebook-sida vittnar om ett stort engagemang för ShoeDazzle.

Är medlemssiter en trend eller inte? Oavsett så har man i det här fallet valt att titta på hur målgruppen agerar i fysisk värld. Man har inte försökt efterlikna en fysisk butik. Skapa något helt nytt som dina kunder uppskattar – detta får du genom att studera målgruppen och genom att göra det kontinuerligt.

På shop.org för ett par veckor sedan togs Steve Jobs upp som ett fantastiskt exempel på någon som tagit fram produkter som är precis vad målgruppen vill ha. Enligt flera talare har han inte lycktas med det för att han var ett affärsgeni utan för att han helt enkelt tyckte om att studera människor och deras beteende. Om det är sant eller inte lämnar jag osagt men helt dumt låter det ju inte.

Tack Niklas Myhr för tips! (niklasmyhr.com)

Mig når ni på sarah@necknowledge.se