onsdag, 2 mars 2011

Ser du möjligheterna med e-post och sociala medier?

Vi närmar oss en rad högtider nu under hösten och vintern – något som förhoppningsvis ökar försäljningen för många av er. Halloween, jul och nyår är goda tider för handlare – även för e-handlare.

http://www.youtube.com/watch?v=NB_P-_NUdLw&feature=related

Så hur kan man få ut ännu mer av säsongen med hjälp av e-post och sociala medier?

Med tanke på den oerhörda tillväxt vi sett hos sociala medier under de senaste 12 månaderna, så är det hög tid att haka på och planera hur ni ska använda e-post och sociala medier i kombination.

Vi ska titta på några konkreta exempel. Kanske någonting i dem kan passa just er verksamhet. Alla kommande helgdagar och kampanjer runt dem kan vara ett utmärkt tillfälle att slänga sig ut i kommersen – och snabbt lära sig hur det fungerar – och hur allt fungerar tillsammans.

  1. Det absolut enklaste och det som knappt behöver nämnas är att lägga till en funktion där man kan länka hela brevet till Facebook, Twitter och/eller till bloggar. Det skulle kunna se ut så här längst upp till höger i brevhuvudet:

    Men det som är ännu intressantare och förmodligen ger större respons är att tydligt ringa in det som ni anser vara särskilt viktigt och bra.

  2. Jag rekommenderar alltså starkt att ni ger läsaren en möjlighet att twittra vidare en artikel, kampanj eller produkt. Genom att göra det har ni dessutom möjlighet att utvärdera och analysera statistiken, som ni får tillbaka på ett helt annat sätt genom att se vilken av varorna/artiklarna som delas flest gånger. Ni har alltså möjlighet att se exakt vilket erbjudande som attraherade flest kunder. Exemplet nedan visar hur man valt att lägga möjligheten att dela med sig under varje ingress i brevet:

    Det här är två sätt att ”skjuta brett och inte så djupt”, men hjälper er att få nya kontakter. Fler än tidigare kommer att känna till att ni finns och ni får mer exakta siffror på intresset. Ni är ett ytterligare ett alternativ till era konkurrenter om inte annat. Medvetenheten om er ökar, och ni har dessutom blivit rekommenderad av någon av kundens bekanta – något som är förtroendeskapande. Om ni väljer att arbeta på det här sättet: Gör en plan för att finslipa, fokusera och korrigera ditt innehåll för delning ner till kategori eller nivå beroende på vad ni har för tekniska möjligheter.
  3. Bygg en kampanj som hjälper er att rikta den ”sociala” fördelningen i till exempel ”önskelista”, ”inköpslista”, ”favoriter” eller ”tidigare köp”. Om ni har ett e-postverktyg som lätt kan lägga till mer information på unika prenumeranter så kan du skicka specifikt innehåll till de olika målgrupperna beroende på vad de har lagt till som favoriter. Ett annat sätt att göra det enkelt och smidigt för en kund som lagt varor i sin ”favoritlista” eller i sin ”inköpslista”, är att maila det vidare till deras vänner. När sedan vännen får mailet med tips på en vara eller en hel lista med varor, så frågar ni samtidigt om vännen också vill bli prenumerant till ert nyhetsbrev. På så sätt blir ni rekommenderade av en vän till den presumtiva nya kunden. Även om ”nykomlingen” inte gör ett köp just då, så har ni en ny kontakt och ni vet också vilken typ av varor personen är intresserad av. Om ni vill studera ett par exempel på detta så finns de här:
    http://iloveemail.se/2010/09/utnyttja-e-post-mer.html
  4. Du kanske inte tycker att en ”join us”- eller ”följ oss-knapp” för alla era kanaler via sociala medier ska ses som en egen punkt, men faktum är att det ger god effekt att skicka ett mail som bara berättar i vilka kanaler ni finns och vad ni har för inriktning på dem. Ju fler tjatande säljbrev som hamnar i kundernas inkorgar, desto mer uppskattas faktiskt ett mail som handlar om annat än ”kom-och-köp”. De kanske inte genererar försäljning just efter det mailet, men ni binder kunderna till er, ökar trovärdigheten och ni har större möjlighet att nå dem på flera sätt och i rätt tid. Tänk alltså långsiktigt! Själv hittade jag Norwegian på Facebook och fick god hjälp där vid ett tillfälle när jag var osäker på om mitt flyg skulle lyfta. (Askmolnet.)
    http://www.wipcore.se/skulle-du-kunna-tanka-dig-att-anvanda-facebook-som-kundtjanst/
  5. Lägg till dessa olika ”dela-knappar” nära opt-in-länken och opt-out-länken på brevet eller hemsidan. Varför läggs de här knapparna så ofta på olika ställen? Att låta läsarna se samma sak om och om igen är igenkänning och gör det lättare för dem att orientera sig och använda sig av knapparna. Ofta glömmer läsarna ikonen för e-post, därför att man ser ikoner i alla färger och former. Ofta finns knappar för Facebook, Twitter och bloggar där, men en knapp för e-post glöms bort. Det är ju annars det absolut enklaste sättet att någon när man sett något man tror ska intressera denne. Glöm inte att när man vidarebefordrar ett mail, så använder man sig av sociala medier. Att lägga en ikon för andra sociala kanaler i närheten av avprenumerationslänken är ett smart val. Även om kunden vill avprenumerera från ett nyhetsbrev via e-post så kanske de är intresserade av att ha kontakt med dig på något annat sätt.
  6. När kunden har genomfört ett köp, be dem att – via e-post naturligtvis – lägga upp recensioner och betyg på hemsidan eller varför inte på Facebook eller YouTube? När betyget/recensionen inte ligger på företagets hemsida ökar oftast tyngden i det som sägs. Våga släppa lite på kontrollen – även om det som sägs är negativt, så är det bättre än om det inte sägs något alls!
  7. Om ni skickar ett mail med bilder på en produkt, så lägg med en länk till en högupplöst bild för att underlätta för bloggare att prata gott om det de köpt eller vill köpa.
  8. Ett outvecklat område är att använda de mail som skickas från supporten eller från kundtjänst till merförsäljning. Dessa mail har hög öppningsfrekvens eftersom kunden faktiskt väntar på ett svar. Förhoppningsvis blir den kontakten positiv och då ska man naturligtvis utnyttja tillfället att ge dem chans att bli ett fan på Facebook, länka till filmer på YouTube eller länka till bloggar som kan hjälpa dem att använda varan ännu bättre. Uppmana kunden att bli aktiv och kommentera själva. På lång sikt kommer det med största sannolikhet att öka er försäljning.

Det här är några exempel på hur ni kan driva trafik och få upp intresset för ert varumärke eller era produkter. Kom ihåg: Ska ni prova, så prova ordentligt! Lägg upp en strategi precis som ni gjorde med e-post. Till skillnad från många andra kanaler så handlar det här om att LYSSNA på era kunder i alla sociala medier. Se det som något positivt – det ger er möjligheter att förbättra verksamheten på flera punkter, antagligen. Dessutom kan man ju säga att ni skaffar er större kontroll och överblick över ert varumärke.

Pröva er fram och ta det på allvar! Min rekommendation är att ni ska prova nu inför alla högtider och sedan utvärdera vad e-post och sociala medier kan ge er när ni har fått upp ordentlig trafik.

Lycka till!

Författare: Sarah Wittbom