torsdag, 8 december 2011

Rusta dig inför en mycket hårdare nätkonkurrens

Vi skrev för några dagar sedan en artikel på Ehandel.se som ganska dramatiskt behandlade de mindre e-handlarnas död. Denna artikel växte fram ur ett blogginlägg som en av våra medlemmar hade skrivit.

En stark tillväxt innebär större konkurrens

E-handelsmarknaden är i ständig förändring både på grund av att det är en omogen marknad och att många av de traditionella företagen ännu inte tagit till sig e-handeln. E-handelns andel av den totala handeln växer konstant och ligger i vårt land runt fem procent. I vissa andra länder är den redan uppe på två siffror. Denna konstanta, och starka, tillväxt har nu fått de traditionella företagen att vakna upp och de kliver ut på nätet en efter en, ofta med mycket större muskler än de renodlade e-handlarna.

Detta inflöde av nya aktörer på en relativt liten marknaden är förstås en källa till konkurrens. De traditionella företagens e-handelssatsningar bör göra att hela marknaden växer då fler människor känner sig trygga att handla på nätet när deras favoritbutiker är närvarande. Denna tillväxt av företag som säljer på nätet bör inte, i sig, slå ut renodlade e-handelsföretag. Vi vet även att e-handelsmarknaden är en helt annan spelplan och de företag som inte anpassar sig kommer förmodligen att slås ut hur stora muskler de än har.

En breddning utan eftertanke

Mer oroväckande är det vi noterat den senaste tiden, nämligen en breddning utan eftertanke. Flera renodlade e-handelsföretag har börjat bredda sitt sortiment till produktgrupper som de inte har någon koppling till. Vi tog upp ett exempel med Cyberphoto som börjat sälja hushållsmaskiner. Detta är en trend vi ser i flera branscher. Ett annat exempel är CDON som en gång satsade på CD-skivor; i dag säljer de allt möjligt.

Dödsstöten för många små e-handlare är förmodligen denna breddning. När stora etablerade e-handlare bestämmer sig för att gå in i andra branscher. Priskonkurrensen är redan hård på nätet och det är svårt med lönsamheten som liten. Har man då en större aktör som går in i ens segment, och pressar priset, då är man i princip rökt. I många fall, hos dem som breddar sig, lär det primärt handla om att öka sin omsättning, inte att göra någon stor vinst.

Det är dags att erbjuda något mer

Detta sägs även vara en av de saker man kan göra för att överleva som liten e-handlare: det vill säga att själv börja bredda sitt sortiment och snabbt försöka växa. Denna strategi kan förmodligen fungera för flera – men inte för alla.

Ett säkrare kort för att nå framgång när de större e-handlarna breddar sig är att nischa sig hårt och samtidigt erbjuda något mer. Detta mervärde kan helt enkelt vara information. Vi ser flera exempel på små nischade butiker som hjälper kunderna att ta rätt beslut och samtidigt lär dem mer om det som säljs. Nyckeln är att arbeta med andra värden än pris, vilket inte alltid är det lättaste.

Det finns fortfarande en plats för mindre e-handlare

Vi tror att det framöver kommer bli mycket viktigare att konkurrera med andra värden än pris. E-handelsjätten Amazon säger att näthandel är ett ”scale game” vilket i princip innebär att du måste växa. Internet är en global spelplan där det inte finns plats för alla de aktörer som en gång var de lokala butikerna. Vi är dock rätt säkra på att det finns plats för en hel del mindre e-handlare som erbjuder en upplevelse och en service utöver det vanliga.

Frågan man bör ställa sig är vad dessa bjässar som endast kränger billiga produkter saknar. En gemensam nämnare lär vara kärlek, och kärlek kan förändra allt. I många branscher kan kärlek till produkterna du säljer förmodligen hjälpa dig att överleva. Samtidigt bör du även älska dina kunder, vilket kan låta som en floskel, men om du verkligen gör det är förmodligen framtiden ljusare. Om du verkligen brinner för det du säljer reflekterar detta sig oftast över hela din nätbutik. Kunderna blir lojalare och du skapar ambassadörer för din e-handel, vilket i långa loppet stärker ditt försvar.

Ett annat bra tips för att stanna i spelet är att bli medlem på Ehandel.se och följa alla e-handlare och e-handelns utveckling. Vi är oftast mycket mer positiva än i diskussionen ovan, men detta är tyvärr den framtid vi just nu ser och som det ekonomiska klimatet starkt bidrar till.


Så här ser det ut hos Amazon.com (Getty Images / Matt Cardy)

Länkar:

Nyhetsartikeln på Ehandel.se

Bernt Bergkvists blogginlägg på Ehandel.se

KUNSKAP INOM E-HANDEL I SAMARBETE MED

KlarnaPostnord

Kunskapssidor

Medarrangörer


Partners