tisdag, 15 januari 2013

Rätt logistiklösningar allt viktigare när konkurrensen ökar

Efter sammanlagt 5000 kundbesök under mina år inom försäljning och som produktchef för B2C-paket inom Posten Logistik har jag på vägen fått vissa insikter i de behov som avsändare och mottagare uttrycker i samband med e-handelns logistik.

Som vi alla vet går utvecklingen just nu väldigt snabbt och näthandeln växer så det knakar. En god indikation på detta är de 427 000 paket som passerade genom Postens terminaler onsdagen innan jul, hela 21 procent fler paket än under förra årets mest hektiska dygn. E-handelns tillväxt är naturligtvis den stora anledningen till denna volymökning.

I och med att näthandeln nu slagit igenom på allvar ökar kraven på oss logistikleverantörer. När allt fler handlar på nätet blir faktorer som kvalitet, snabbhet och bekvämlighet allt viktigare. Att kunna erbjuda mottagarna de bästa och smidigaste leveranslösningarna genom effektiva flöden som även gynnar dig som e-handlare är helt avgörande för att skapa en lönsam affär i framtiden.

Vilka delar inom logistiken bör du då som e-handlare ha extra koll på framöver för att öka din konkurrenskraft? Nedan hittar du fem områden som får allt större betydelse för dig som vill fortsätta vara en attraktiv e-handlare i framtiden.

1. Lättillgängliga utlämningsställen med bra öppettider
Genom att ha tillgång till ett väl utbyggt nät av lättillgängliga utlämningsställen med öppettider som sträcker sig från morgon till sen kväll gör du det enkelt för kunderna att hämta sina paket när det passar dem. Helst bör kunderna vid beställning även aktivt själva kunna välja på vilket utlämningsställe de hämtar sitt paket.

2. Smidiga och säkra returlösningar
Hand i hand med e-handelns tillväxt kommer returerna att öka kraftigt framöver. Det inte ovanligt att som e-handlare brottas med returhanteringar på uppemot 10 procent, inom konfektion kan till och med så mycket som 25 procent av varorna gå i retur. Därför gäller det att underlätta så mycket som möjligt för mottagaren genom att erbjuda säkra och smidiga rutiner för att skicka tillbaka varor, och på så sätt säkerställa en fortsatt god kundrelation. De lönar sig att ställa krav på sin logistikpartner när det gäller att ha specifikt utvecklade tjänster för returhantering och ett väl utbyggt nät av lättillgängliga ombud där kunden kan lämna in sitt returpaket. Vid större varor ska transportören erbjuda hämtning av returen hos kunden. Man får inte heller glömma bort att spårbarhet av returerna ger en extra trygghet, så att både kunden och du som är e-handlare enkelt kan följa varan på vägen tillbaka.

3. Ge kunden möjlighet att välja hur de ska aviseras
Även om de gamla hederliga brevaviseringarna inte helt spelat ut sin roll har de fått stor konkurrens av aviseringar på nya plattformar anpassade framförallt för datorer och mobiltelefoner. Denna utveckling kommer att fortsätta i allt snabbare takt och gör det möjligt att ytterligare anpassa aviseringarna efter kundens specifika önskemål. Att mottagaren kan välja exakt när och hur de ska aviseras innebär bättre service men i slutändan även att mottagaren får tillgång till sina varor snabbare.

4. Pålitlighet ger trygghet för kunden
När det gäller alla typer av paketleveranser är kvalitet och pålitlighet A och O. Det är lätt att stirra sig blind på priset på leverantörernas logistiktjänster men man ska komma ihåg att hög leveranskvalitet med kontinuitet ofta lönar sig i längden. Att kunden kan lita på att varorna som beställs kommer till rätt plats, i rätt tid och i rätt skick är en trygghet som alltid rankas som en av de absolut viktigaste parametrarna hos e-handelns kunder. Som e-handlare bör därför målet alltid vara att erbjuda kunderna leveranser efter devisen – ”hur du vill, vart du vill och när du vill”.

5. Snabbhet
Konsumenterna är otåliga och har höga krav på snabba leveranser. Med fler spelare på marknaden konkurrerar alla ständigt med varandra och man ska aldrig glömma att när det gäller att vinna konsumenternas så viktiga förtroende står snabba leveranser alltid högt i kurs.

Håkan Ohlin
Produktchef för B2C-paket inom Posten Logistik