onsdag, 22 februari 2012

Paket i tre kategorier

Den Mystery eShopper-rapport som min kollega Lena Nilsen på Nordic eCommerce Knowledge sammanställer varje år, visar som förra året, att svenska e-handlare skiljer sig från amerikanska. På en del punkter i rapporten är siffran för svenska e-handlare bättre det här året, men de amerikanska e-handlarna visar fortfarande bättre siffror för de funktioner och lösningar som är direkt kopplade till försäljning.

Förutom att Lena shoppar för rapportens räkning shoppar jag mycket på nätet privatet, allt möjligt och från alla världens hörn och i den här artikeln kommer jag att jämföra hur tre amerikanska e-handlare väljer att leverera sina varor. Vad lägger de i paketen förutom själva produkten? Vad vill de förmedla och vad vill de uppnå?

Efter att ha tittat på det medföljande innehållet i ett 40-tal paket under 2011 har jag delat in e-handlarnas paket i tre kategorier.

  1. ”Det där lilla extra”
  2. Paketering
  3. Mervärde

”Det där lilla extra”

Här syftar jag på de där små sakerna som e-handlarna smyger ner i paketen – godis, klistermärken, reklampennor och andra gratis produkter. Små, enkla knep som förhöjer köpupplevelsen.

Paketering

Paketeringen påverkar givetvis också köpupplevelsen. Hur ser paketen ut? Är det vanlig brun pappkartong och har man anpassat paketen efter produkterna?

Merförsäljning

Vad och hur gör e-handlaren för att tjäna mer pengar på dig utan att detta blir för uppenbart? Finns det något e-handlaren skulle kunna lägga i paketen som ger merförsäljning men samtidigt gynnar dig? Rabatter, produktkataloger och praktiska tips kring produkterna exempelvis.

Tre amerikanska e-handelare

Jag har slumpmässigt valt ut tre e-handlare och tittar på vad respektive e-handlare har stoppat ner i paketen.

  1. Brass & Silver Traditions
  2. Museumize
  3. ThinkGeek

I paketen från Brass & Silver Traditions

Brass & Silver Traditions förpackar sina ljusstakar, inte bara i grön pappkartong med ett guldsigill, utan också i en grön filtpåse med guldsigill. Det här förhöjer verkligen köpuplevesen och det ger produkten en extra kvalitetstämpel. Brass & Silver Traditions upfyller min kategori nummer två – köpupplevelse, men inget annat.

I paketen från Museumize

Museumize paketerar sina statyetter väl och det går utan problem att beställa massiva statyetter i sten och får dem levererade över Atlanten – i ett stycke.

Paketen i sig, i brun pappkartong, var ganska trist. Men de har packat produkten smart så att den inte ska gå sönder och upfyller min kategori två – paketering.

Det Museumize har bra koll på, med tanke på produkterna, är att målgruppen är specifik. I paketen kom en tjock produktkatalog över hela sortimentet. Det här uppfyller min kategori nummer tre – merförsäljning.

I paketen från ThinkGeek

ThinkGeek som säljer nördiga prylar kanske är den mindre exklusiva av de tre e-handlarna, kan tyckas. Men de uppfyller faktist alla tre kategorier. Det här är betydligt billigare produkter med mindre vinstmerginaler jämfört med föregående två e-handlare men detta hindrar dem inte från att leverera.

De lägger ner små klistermärken i paketen.

De levererar produkter i små exklusiva paket. I det här fallet kom det ett litet mönstrat paket i guld med guldiga band.

De skickar med en produktkatalog som dessutom innhåller en rabbatkod som ger mig 10 dollar rabbatt på nästa köp.

Vad mer kan man önska, förutom själva produkten?

Gör dig åtminstone tillgänglig, på enklaste, möjligaste sätt

En företeelse jag uppmärksammat vad gäller amerikanska e-handlare – de gör sig lättillgängliga på alla sätt och vis. De gånger det inte kommer något extra med paketen lägger de åtminstone ner visitkort så att jag enkelt minns var jag beställt produkten och för att jag enkelt ska kunna komma i kontakt med dem.