Mystery eShopper 2014

Årets Mystery eShopper undersökning är den femte i ordningen. I år hade vi höga förväntningar om framsteg, men vi förvånas av att utvecklingen verkar ha stannat av rent generellt.

När vi började testa nordiska butiker för några år sedan kändes det som om butikerna var pigga på att testa nya saker, samtidigt som de arbetade på att lägga en stabil och fungerande grund.

Nu känns det tyvärr som om lusten antingen har avtagit eller att den bromsas av en eller flera faktorer. Kan det bero på det faktum att e-handeln i Norden ökat ganska kraftigt de senaste åren och att man helt enkelt inte hinner med att testa något nytt? Eller kan det vara så att man någonstans på vägen har tappat kunden en smula?

Vi testar butiker med hänsyn till hur vanliga kunder uppfattar saker och ting. Och när fokus ligger på hur enkelt och lustfyllt det är att handla på nätet är det tydligt att nordiska e-handlare bör se över sina sajter på många punkter.

Det viktigaste? Att fundera på hur de vill upplevas av sina kunder – det är nyckeln till att komma vidare i att utveckla sina ehandelssajter!

De här ehandlarna shoppar vi 2014

adlibris.se
apoteket.se
babyshop.se
bagarenochkocken.se
beautyplanet.se
blivakker.no
bokus.se
br.dk
bubbleroom.se
bygghemma.se
byggmax.se
bygmaonline.dk
cdon.se
clasohlson.se
computercity.dk
coolshop.dk
coolstuff.dk
cooponline.se
designonline.se
designtorget.se
discshop.se
dsb.dk
dustinhome.se
eleven.se
elkjop.no
ellos.se
euroflorist.se
eurotoys.dk
fitnessguru.se
fritidsresor.se
fyndiq.se
ginatricot.com
ginza.se
gmax.no
gucca.dk
hairpower.dk
halebop.se
haléns.se
haugenbok.no
hm.se
hooks.no
horze.no
ilva.dk
indiska.se
interflora.se
junkyard.se
kicks.se
komplett.no
leasy.dk
lekmer.se
lenson.se
lensway.se
lillevinkelsko.no
linasmatkasse.se
lindex.se
mathem.se
mestergronn.no
mmsports.se
motehus.no
mq.se
naturkompaniet.se
nelly.se
netonnet.se
nettcom.no
nordicfeel.se
norli.no
norwegian.no
nsb.no
outnorth.se
proshop.dk
putfeetfirst.se
resia.se
rollupkungen.se
sas.se
saxo.dk
scandinavianphoto.se
seat24.se
siba.se
sj.se
skanskabyggvaror.se
smartgirl.dk
sportamore.se
stadium.se
staples.se
stenaline.se
stormberg.no
svenskbyggtjänst.se
svenssons.se
systembolaget.se
tretti.se
trivago.se
twins.se
unisport.dk
veromoda.dk
vinmonopolet.no
webhallen.se
whiteaway.dk
xxl.no
yvesrocher.se
zoovillage.se
Vill du veta mer? Kontakta oss

Vad är Mystery eShopping?

Mystery eShopping är en väl beprövad metod för att mäta köpupplevelsen ur ett kundperspektiv. Genom att “testa” butiken genom hela köpprocessen erhålls en analys med förbättringspunkter som skall hjälpa butiken att öka sin omsättning.

Vi har utfört vår undersökning sedan 2009 och är det första företag i Skandinavien med fokus på att mystery shoppa just e-handelssajter.

The E-tailing Group är ett amerikanskt företag som startades av Lauren Freedman 1993. Med sina 15 år inom katalog- och detaljhandel fanns en stark grund för att förstå kunders beteenden och behov i köpprocessen. Denna erfarenhet fördes sedan över på e-handel. Hon tog fram en metodik för att genomföra mystery shopping-analyser och rapporter specifikt för e-handlare. The E-tailing Group hjälper många av världens största företag att förbättra sin e-handel.

Nordic eCommerce Knowledge är idag det enda företag i Norden som Mystery eShoppar endast företag inom näthandeln och specialiserar sig på det. Vi testar ett stort antal nordiska företag varje år och får fram helt unika siffror som visar hur väl de tar hand om sina kunder genom att anpassa sina sajter för att förhöja köpupplevelsen. Vi är också noga med att vara lyhörda och hänga med på vad som sker inom nordisk såväl som global e-handel.

Vi kan erbjuda:

  • analys av er lösning för att hitta och prioritera de förbättringsmöjligheter som gäller för just er e-handel
  • en årlig rapport där svenska e-handelssajter ställs mot amerikanska sajter på alla punkter som arbetats fram inom Mystery Shopper-metodiken
  • prenumerationer på kundtjänsttest
  • snabbtest av för att ”ta tempen” på er e-handel
Rapport
2 950 SEK exkl. moms Förfrågan

Mystery eShopper
– den generella rapporten

Den generella rapporten ger dig sammanställd data från 100 nordiska e-handlare och 100 amerikanska e-handlare där ca 370 mätpunkter testats och graderats.

Du får också analys av vad dessa värden innebär, uppdelat på olika områden:

  • Marknadsföring och försäljning
  • Navigering och sökfunktioner
  • Locka till avslut
  • Bygga kundrelation
  • Kundservice
  • Leverans, retur och återkoppling
  • Intresse för produkt och kund
  • Tillgänglighet och kommunikation
Komplett analys
22 500 SEK exkl. moms

Analys av endast marknadsföringsdelen
12 500 SEK exkl. moms

Analys av endast kundservicedelen
12 500 SEK exkl. moms
Förfrågan

Komplett analys av din webbshop + unik rapport

Vill du bli Mystery eShoppad? För dig som vill få en egen analys av hur ditt företags e-handel fungerar och jämföra er mot andra nordiska och amerikanske e-handlare kan vi erbjuda er att bli undersökta och få en egen analys.

Analys av marknadsföringen i din webbshop

Vi testar kundupplevelsen på startsida, kategorisidor, produktsidor samt allmän marknadsföring. Testet innefattar runt 180 punkter som sätts i perspektiv mot det nordiska och det amerikanska snittet på samma mätpunkter.

Analys av kundservicen i din webbshop

Vi testar hur väl ni tar hand om era kunder innan, under och efter ett köp. Vi genomför ett köp, returnerar och kontaktar er kundservice på alla sätt möjliga och mäter under processens gång runt 190 punkter som sätts i perspektiv mot det nordiska och det amerikanska snittet på samma mätpunkter.

Vill du veta mer om Mystery Shopping eller anmäla ditt intresse för att köpa rapporten går det bra att kontakta Lena Nilsen på mailadress lena@nordicecommerceknowledge.se eller på telefon +46 738 – 56 92 75.

Tillägg: Önskas kundundersökning? Vi utför intervjuer med målgrupp relevant för just din e-handel.

8 500 – 12 000 SEK exkl. moms

Snabbtest
2 500 SEK exkl. moms Förfrågan

Snabbtest av en webbsajt

Med vårt snabbtest får du en direkt uppfattning om hur din e-handelsplats presterar.

Snabbtestet ger dig följande:

  • Test av ca. 40 mätpunkter
  • 20 minuter på telefon
  • PDF-rapport med resultatet
Prenumeration
8 500 SEK exkl. moms Förfrågan

Test av kundservice två gånger per år

Vi testar hur din kundservice presterar genom att leverera följande:

  • 1 kundtest för att få en ögonblicksbild
  • 3 kundtester för att få ut ett snitt och jämföra med ögonblicksbilden
  • PDF-rapport med resultatet – dina siffror jämfört med andra (amerikanska och nordiska siffror)

Önskas föreläsning om detta resultat tillkommer 3 500 SEK exkl.moms + resekostnad.

Önskas test fyra gånger per år är priset 12 500 SEK exkl.moms

KUNSKAP INOM E-HANDEL I SAMARBETE MED

KlarnaPostnord

Kunskapssidor

Medarrangörer


Partners