fredag, 1 februari 2013

Mobil handel öppnar för handel direkt i tryckta medier – printhandel

Den mobila handeln har på senare är börjat slå igenom på allt bredare front och snart har mobilen tagit över som plånbok. Men mobil handel öppnar även för nya handelsvägar. Det senaste går under namnet p-handel och innebär att konsumenten med mobiltelefonens hjälp kan handla varor och tjänster direkt i fysiska annonser eller reklamblad utan att ens behöva gå in i en fysisk butik eller nätbutik.

Hittills har den mobila revolutionen inom handeln mest handlat om mobil handel i nätbutiker och fysiska butiker. Fördelarna här är att handelsprocessen blir enklare och smidigare och att det därför ofta genererar nöjdare kunder som dessutom handlar mer än traditionella kunder.

Fler köp genomförs

För nätbutikerna är den stora vinsten med mobil handel att kunden bara behöver registrera sina uppgifter inklusive leveransadress en gång – det vill säga när appen för mobil handel laddas ner. Sedan är det bara att trycka på knappen för mobil handel och knappa in pinkoden.

– Många besökare i nätbutiker slutför inte de sista stegen i köpprocessen då de upplever att det är komplicerat och alltför tidskrävande. Med en mobil handelslösning genomförs fler köp och kunderna upplever en enkelhet och snabbhet i handelsprocessen, säger Håkan Eriksson, som är VD för Payair, som är en svensk aktör inom mobil handel.

En annan fördel med den mobila handeln är att den ger handlarna tillgång till smarta marknadsföringsmöjligheter som de tidigare inte har haft och digitala kvitton. Men det hetaste just nu är att mobil handel även öppnar för helt nya handelsvägar och det senaste är mobil handel via print, det vill säga tryckt media.

En ny handelsväg

Det går till på så sätt att QR-koder placeras ut vid sidan av produkter eller erbjudanden i tryckta annonser, broschyrer eller reklamtavlor. För kunden är det sedan bara att skanna in QR-koden i mobilen och godkänna köpet med pinkoden till sin mobila handels-app.

– På det här sättet tas e-handeln ut till print och vi skapar ett nytt fenomen – p-handel. Det här är en helt ny handelsväg för såväl e-handeln som den fysiska handeln, säger Håkan Eriksson.

Ett exempel på den här nya typen av handel är e-handelssajten Skincity, som erbjuder professionell hudvård och hudvårdande makeup. I början av december förra året gjorde Skincity en kampanj som gick ut på att distribuera en tryckt bilaga från Skincity med Aftonbladets månadsmagasin Hannah & Amanda. I bilagan fanns en mängd erbjudanden och vid varje annons fanns en QR-kod. Det enda kunden behövde göra var att först ladda ner en app för mobil handel, koppla ett kontokort till appen och sedan var det bara att skanna in koden och därmed handla den aktuella produkten.

Fiskekort på mobilen

Ett annat exempel på p-handel är Komsta-Åse Fiskvårdsområde i västra Medelpad som har börjat sälja fiskekort med hjälp av mobilen. Det är nu möjligt för Komsta-Åse Fiskvårdsområde att lägga in QR-koder i annonser, broschyrer, webbplatser och även på planscher och plakat vid de aktuella sjöarna. För fiskarna är det sedan bara att skanna QR-koden med sin mobiltelefon och betala för fiskekortet.

För nätbutiker och även fysiska handlare öppnar mobil handel för helt nya handelsströmmar.

– Jag är övertygad om att alltmer av handeln kommer att gå över till mobila enheter och det kommer att gå fort. P-handel är ett nytt sätt att korta avståndet till köpknappen som kommer att skynda på utvecklingen ytterligare, säger Håkan Eriksson.

Helena Törnell, Marknadschef på Payair