onsdag, 30 oktober 2013

Mobil handel – fortfarande den största utmaningen!

I Intershop’s undersökning 2012 E-commerce Report, avslöjade vi att mobil handel var den största utmaningen för e-handlare som säljer till konsument.

När vi nu också är färdiga med 2013 E-commerce Report där vi undersökt B2B-företag inom retail, producenter av tekniska produkter, telekom, läkemedel och biltillverkning, så ser vi att det även där blir viktigare med mobila kanaler.

Mer än hälften (51 %) av företagen använder sig av mobila ytor för att möta sina kunder (inkluderat mobil shop och appar), och 48 % av de som inte gör det har planer för det inom 12 månader. Det här betyder att 74 % av de undersökta företagen satsar på mobilt.

48 % använder sig av en katalog för försäljning, och 45 % använder direktförsäljning via telefon. I Tyskland säljer 52 % också genom återförsäljare – kanske inte så överraskande med tanke på den stora bilsektorn – och 47 % genom marknadsplatser på nätet. I USA är e-handelslösningar inom B2B är populära (53 %, jämför med bara 30 % i Norden). Storbritannien å andra sidan är ledande när det gäller användande av telefonförsäljning (62 %) och fysiska butiker (57 %), medan Benelux är dominerande inom katalogförsäljning (58 %).

Inte så överraskande så är försäljning genom kataloger (60 %) och fysiska butiker (60 %) mest vanligt inom bilsektorn, medan telekombranschen ser telefonförsäljning (51 %) och mobilt (56 %) som viktiga kontaktpunkter. Läkemedelsföretag och producenter av tekniska produkter är de två branscher som använder e-handelslösningar mest (60 % och 52 %).

När det frågades om vilka nya ytor mot kunderna som organisationerna planerar att använda de kommande 12 månaderna, så var de mest vanliga svaren:

  1. Mobil, inkluderat butiker och appar (48 %).
  2. Marknadsplatser på nätet.

Företag i Norden och Benelux planerar också att investerna i e-handelslösningar (30 % i båda områden).

Visionen

När vi bad de tillfrågade organisationerna beskriva sin vision för B2B-handel i sina företag sa 31 % att de ska skapa nya ytor mot kunderna som till exempel mobila appar för orderregistrering, orderhistoria, orderstatus samt appar för företagets säljare. 22 % ska integrera sina online och offlinelösningar för att kunna erbjuda en smidig köpupplevelse, medan 21 % vill tillhandahålla e–handelslösningar och en enhetlig köpupplevelse över olika ytor mot kunderna.

Utmaningen att leverera en enhetlig köpupplevelse i alla kontaktytor är avgörande för framgång. I Intershops E-commerce Report 2012, höll hälften av de tillfrågade med om att det skulle öka konverteringen och varukorgsvärdet om man kunde ha en enhetlig marknadsföring genom alla kontaktpunkter. Det här stämmer naturligtvis också i B2B-handel, eftersom företagskunder mer och mer förväntar sig samma nivå av kundservice som de är vana vid från B2C-handeln. Företag som gör rätt från början kommer inte bara att se en bättre kundnöjdhet, men de kommer också att kunna säkra framtida möjligheter för utveckling.

För att läsa mer, ladda ner E-commerce Report 2013.