fredag, 4 mars 2011

Miljö för ökad lönsamhet

Vi lever i en värld och en ekonomi som snurrar allt snabbare och där tid till eftertanke sällan lämnas. Men jag satt häromkvällen och tittade på fotografier från vårt senaste julfirande. Just julen är ju, för många e-handlare, den viktigaste och mest lönsamma perioden på året och 2010 års jul var, återigen, ett rekordår för e-handeln.

Det är sju år sedan jag blev pappa för första gången och sedan dess har det blivit tre till. När jag tittar tillbaka på de senaste jularna så slår det mig hur oerhört mycket skräp och förpackningar som blir resultatet av tomtens besök. Det är svårt att inte skämmas lite och skänka miljön en tanke när man står i ett berg av papper och plast. Miljömedvetenhet, precis som kunskap, har ett högre syfte och blir bara bättre ju mer vi hjälps åt och delar med oss. Men vi ska inte glömma att det är handel och försäljning som driver oss, istället vill jag bara påminna och lyfta upp lite tips och tankar som vi redan idag kan göra för att främja miljön men samtidigt också stärka, såväl erbjudande, som försäljning.

Jeff Bezos på Amazon, en av de största företagen på båda dessa områden, berättade om sin syn på saken under deras senaste bolagsstämma. De bestämde sig 2007 för att sätta en ny målsättning, eller snarare riktlinje, som syftade till att bättra på miljön. Tidigare hade de alltid kostnadsbesparingar i åtanke vid varje beslut och utvärdering av sina processer men från och med 2007 så började de också syna allt ur ett miljöperspektiv. Vad de upptäckte var att att nästan alla beslut som de tog för att gagna miljön också visade sig leda till kostnadsbesparingar. Enkla saker som att minska utskrifter och hålla dokument digitalt i mesta möjliga mån är ett enkelt exempel på sådant som gynnar såväl kostnader som miljö. För Amazon har det handlat om allt från, frakt och paketering av produkter till borttagning av bakgrundsbelysning för reklam i interna varuautomater på deras kontor.

1. Idén om en bättre miljö

Just att, som Amazon, börja tänka på miljön och göra det till en aktiv påverkare av alla beslut är det första, viktigaste och enklaste steget att ta. Det är bara en fråga om inställning och en filosofi men när den väl är på plats och inpräntad i såväl ledning som alla anställda blir det plötsligt tydligt vad som kan göras och enklare att prioritera vad som kan tas itu med ur tids- och kostnadsperspektiv.

2. E-handel

För dig som redan är e-handlare och inte bara handlare så har du redan tagit ett av de viktigaste stegen. Du kanske tycker att det är fånigt att jag nämner det men räkna på det faktum att du låter logistikföretag frakta stora mängder produkter efter optimerade rutter i kontrast till när stora mängder konsumenter tar sina egna fordon till butik för att köpa enstaka artiklar. Så om du är e-handlare, grattis! Du jobbar redan starkt för miljön.

3. Marknadsför och utbilda

Att främja miljön gynnar oss alla och ligger, ur ett marknadsperspektiv, helt rätt i tiden. Så gör dig själv, dina kunder och din omvärlden tjänst och lyft frågan om miljön i din marknadsföring. Informera och sprid kunskap om vad du och ditt företag gör för miljön samt vad dina kunder kan göra för att dra sitt strå till stacken. Om du ändå själv är intresserad av ämnet och aktivt söker den typen av kunskap, ska du naturligtvis också använda det i din marknadsföring för att stärka din profil och få dina kunder att känna sig bättre när de handlar av dig. Ett exempel på lite mer sofistikerad profilering kan vara att skylta med alternativa produkter som har mindre påverkan på miljön (kan vara tillverkning eller helt enkelt närproducerat).

4. Om du ska erbjuda rabatter – välj att belöna det som främjar miljön

En naturlig rabatt som helt klart kan gynna miljön är mängdrabatt. Ju mer varor en kund köper vid ett tillfälle, ju enklare blir frågan om att optimera transporterna. Därför borde det vara helt naturligt att driva den typen av kampanjer. På samma sätt kan du lyfta fram alternativ som är närmare producerat eller, åtminstone lyfta fram produkter du redan har i lager hellre än de som måste beställas från leverantör.

5. Minimera felbeställningar och öka kundupplevelsen

Ett av de starkaste konkurrensmedlen, som också varit trendigt att prata om för e-handel är kundupplevelsen. Det handlar om att ge kunden en känsla för produkten likt den fysiska butiken eller ännu bättre. Oftast handlar det om att visa högupplösta detaljbilder eller videoklipp. Poängen är att ju mer kunden vet om den produkt de köper, desto nöjdare blir de med köpet. Det gynnar din försäljning och minskar samtidigt onödiga och returer. Målet är att bidra med så mycket information du kan. Kundrecensioner, extra bildmaterial, berättelser om produktens egenskaper när den används. Om du säljer kläder, är du säkert välbekant med kundbeteendet att köpa flera storlekar för att sedan returnera de som inte passade. Om man istället kunde presentera, åtminstone en del plagg på tre olika storlekar av modeller så skulle antalet onödiga returer kunna minskas drastiskt.

Självklart är resonemanget förenklat. Aspekter som exempelvis den miljöpåverkan tillverkandet av fler datorer har är en av många faktorer som också spelar in, samtidigt som antalet datorer ökar oavsett e-handel eller inte. Det viktigaste steget är att, som Amazon, lyfta in miljöaspekten i alla beslut och åtgärder för att, i den mån man har möjlighet, bidra till en bättre miljö och en sundare handel.


Vart kan man vända sig med frågor kring miljö som e-handlare?

Svensk handel

Svensk handel arbetar tillsammans med EuroCommerce för att förenkla och upprätthålla ett regelverk för att främja miljö och handel. Deras fokus ligger på kontroll av miljöfarligt innehåll, producentansvar för produkter, hantering av avfall samt miljömärkning av olika produkter. www.svenskhandel.se

Universitet inom handel, ekonomi och IT

E-handelns utveckling och popularitet gör det till ett hett ämne för forskning och uppsatser. Det kan vara en intressant källa att gräva i både för idéer och spännande slutsatser. Sök uppsatser på ställen som www.uppsatser.se.

Böcker och andra artiklar om e-handel och miljö

En del information finner du exempelvis i Wipcores egen bok ”E-handelsguiden”.
www.wipcore.se/guiden

Och sist men inte minst – den kollektiva kunskapsbanken

Fråga dina kunder om de har idéer eller be dem tycka till. Bevaka och sök i olika social media och forum efter nyckelord som exempelvis ”miljövänlig e-handel”.

Författare: Mattias Ekestena