fredag, 4 mars 2011

Magiska under

Uppercut.se har inte bara erövrat Norden. De skickar även underkläder till FN-soldater i Liberia och till semesterfirare på Mallorca. Att sälja utanför Sverige är inga problem om man bara vet hur.

Underklädesbutiken Uppercut.se öppnade på nätet i augusti 2005. De produkter som vi säljer har oftast agenturer i varje land, så de avtalsfrågorna var vi tvungna att förhandla fram en lösning på först. Därefter kollade vi om vi kunde få till en vettig logistik, berättar Jonas Ahlgren, marknadsansvarig på Uppercut.

Från början vände sig butiken bara till män i Sverige men allt fler undrade varför Uppercut inte tog in underkläder för kvinnor och varför det inte gick att handla från andra länder.

Två år efter den svenska lanseringen startade försäljningen av kvinnounderkläder. Samtidigt öppnades e-handeln för kunder i resten av EU genom en speciell sajt på engelska. Därefter har lokala landningssidor på danska, finska och tyska lanserats. I första steget handlade den nordiska lanseringen helt enkelt om att öppna för handel från grannländerna. Nu väntar en mer helhjärtad satsning. En viktig förändring blir att anpassa sajtens betalningslösningar till respektive land. Man kan göra en jättefin hemsida, anlita världens bästa översättare och ha en kundtjänst som är redo att ta emot samtal, men fallerar det vid betalningen betyder allt det andra ingenting.

Vi måste kunna erbjuda kunderna det alternativ de själva föredrar, säger Jonas Ahlgren. Svenskarna väljer helst faktura, finländarna föredrar direktbetalning via e-bank och det inhemska Dankortet är populärast i Danmark. Inom kort kommer därför danskarna att kunna handla med just Dankortet.

Vi kommer att bredda sortimentet, ta in fler produkter för tjejer, göra sidan mer mobilvänlig och öppna upp för shopping från ytterligare några länder, berättar Jonas Ahlgren. Rådet inför en lansering i andra länder är att ta hjälp av etablerade företag som har gjort resan och är insatta i vad e-handel i det aktuella landet innebär. Uppercuts inställning är att allt går att lösa. De har levererat underkläder till svenska FN-soldater i Liberia, semesterfirare på Mallorca och till en man som seglade längs Göta kanal och ville ha nya kalsonger skickade till olika platser varje dag. Han visste var han skulle befinna sig dagen därpå och ringde in sin beställning. Sedan hämtade han ut paketet hos ett ombud på en krog eller ett båtserviceställe i en hamn, berättar Jonas Ahlgren.

Vi kommer att göra sidan mer mobilvänlig och öppna upp för shopping från ytterligare några länder.

Fakta

Hesida: www.uppercut.se

Har lokala sajter i: Sverige, Danmark, Finland, Norge och Tyskland.

Antal anställda: 
5, varav 4 på heltid.

Betalningslösningar: Inom Sverige antingen betalkort, faktura, avbetalning eller postförskott. Utanför Sverige än så länge endast kortbetalning (VISA, Mastercard eller Eurocard), men det kommer att förändras under 2011.

Distribution: Beställning före 15.00 på en vardag skickas samma dag. Leveranstiden är 1 – 3 dagar inom Norden och till resten av Europa någon extra dag. -Leverans inom Sverige är -kostnadsfri för kunden. För leveranser utanför Sverige tillkommer en fast kostnad på 99 kronor.

Marknadsföring: Tv, radio, bloggar, affiliateprogram, sponsrade länkar på sökmotorer, vanlig sökmotoroptimering, Twitter och fansite på Facebook.

Tre konkreta saker man ska tänka på när man som e-handlare vill gå över gränsen

  1. Ta reda på hur kunderna i landet vill betala och erbjud de alternativen.
  2. Anlita en professionell översättare för att översätta sajten till landets språk.
  3. Var uppmärksam på lokala lagar och regler för distanshandel,
    marknadsföring och hantering av personuppgifter.

Författare: Arne B Andersson