torsdag, 16 maj 2013

Kundservice är nyckeln till succé när vi talar om E-handel över gränserna

När du börjar sälja i ett nytt land är det inte betalningsmetoden, Trust Marks eller ett specifikt sätt att transportera dina varor som kommer att vinna kunder åt dig.

Besökarna i din webbshop kommer handla av dig om de känner att de kan lita på dig. En av de bästa sätten att bygga upp ett förtroende inför dina kunder är att vara tillgänglig både språkligt och via diverse kontaktkanaler.

Vi rekommenderar alltid våra kunder att använda sig av vår inhemska kundservicepersonal, eller anlita annan lokal personal till att hjälpa dem.

Att ha en kundtjänst placerad i det land du säljer ger dig många fördelar:

  • Man pratar mycket om kundlojalitet. En lokal person kan på ett annat sätt skapa en relation med kunden, en relation som i det långa loppet kommer att vara fördelaktig för ditt företag.
  • Du undviker språkliga missförstånd i din dialog med kund. Missförstånd som annars kan leda till frustrerade kunder.
  • Personalen i landet kan förstå och dela insikter från kunddialogen med de som ansvarar för din marketing.
  • Du kommer att ha lokal personal tillgänglig för översättningar och lokalisering i linje med förväntningarna i landet.

Alla dessa positiva effekter kommer hjälpa dig att få in en fot i det nya landet. Det kommer även hjälpa dig att förbättra viktiga parametrar såsom conversion rate, återkommande kunder och webbshoppens rykte.

Vi har också sett resultatet av en motsatt strategi. Det är svårt att bygga upp en positiv relation till sina kunder när språkliga och kulturella gränser korsas. Kunderna blir mer spända och defensiva och på något sätt blir kundservicemedarbetaren detsamma. Webbshoppen förlorar även sin lokala touch vilket ofta medför en ineffektiv marknadsföring.

Är det dyrt att använda sig av lokal personal?

Det kan bli väldigt dyrt om du anställer din egen lokala personal, ofta har du inte den mängd arbete som kräver 1-2 personer. Det uppstår också problem när de är på semester eller är sjuka.

Vi rekommenderar därför att du använder en tjänst som vår där kundservice kommer att vara en rörlig och anpassad kostnad. Om du behöver hjälp med att svara på 10 telefonsamtal eller 10 e-mails per dag, är det detta du betalar för. Rör det sig om ett större antal samtal och e-mails kan vi lösa det också. Med andra ord kan vi anpassa vår service efter aktiviteten i den din shop. Samtidigt säkerställer vi att det finns back-up om någon av medarbetarna skulle vara sjuka eller om det visar sig att din webbshop kräver mer tid än planerat.

Vår slutsats är att det är lite dyrare att använda sig av lokal personal, men med tanke på alla fördelar som nämns ovan så är det en investering du bör göra för att få en lyckad start i ett nytt land.

Använd oss för lokal kundservice och ta del av alla fördelarna till en rörlig kostnad.