tisdag, 2 oktober 2012

Kan ♥ eller ☀ få dig att sälja mer?

Är du en av dem som blivit entusiastisk över att det äntligen går att göra något annorlunda med dina utskick via e-post? Eller kanske du har sett nån bra effekt av att använda hjärtan, stjärnor eller andra symboler i dina rubriker? Eller funderar du på om det skulle kunna påverka dina utskick så att du säljer mer eller får fler öppnade brev?

Jag tror inte jag är ensam om att se att allt fler använder symboler i sina nyhetsbrev eller andra typer av utskick. Här är ett exempel från Gilt group och Hotels.com som då och då använder ett hjärta eller en sol i sin rubrik.

Varför vill du använda en symbol i din rubrik?

Alla som jobbar med e-postmarknadsföring vet hur man jagar chansen att synas eller stå ut i raden av alla olästa mail i mobilen, datorn eller plattan. Att få brevet öppnat är ett delmål för varje epostmarknadsförare. Kan symboler som hjärtan, tummen upp eller stjärna öka de chanserna?

Först och främst – fungerar alla symboler i e-post?

Nej, alla symboler kan inte användas varken i rubriker eller i texten i själva mailet.

Vissa specialtecken fungerar trots allt ganska bra och de fungerar även i ämnesraden. Bland annat den populära symbolen för ett hjärta (♥). Hjärtat visas korrekt i Gmail, Hotmail, Outlook och de flesta andra klienter. Det drar uppmärksamhet i den ofta överfulla inkorgen och torde höja intresset för mailet – ett mail som sticker ut öppnas generellt sett oftare.

Eftersom det inte finns ett enkelt svar på frågan om symboler fungerar överallt så måste du testa alla symboler i olika e-postklienter och göra det med jämna mellanrum för att se hur det fungerar. Kort och gott är svaret: ”Ja, du kan använda många men inte alla.”

När du kommit fram till att du vill testa att använda symboler behöver du bestämma dig för vilka som passar dig och ditt företag. Hjärtan passar bra till ”Alla-hjärtans-dag” eller med ett budskap som passar till den symbolen. En blomma passar till en webshop som säljer blommor. Det jag vill komma fram till är: Använd inte en ”tummen-upp” eller en rullstol utan en genomtänkt koppling till dem. Det kan uppfattas som ogenomtänkt och som att du viftar och skriker för att få uppmärksamhet. Använder du symboler för ofta så kommer mottagaren inom kort att sluta reagera på dina ansträngningar.

Tips 1

Välj en lista med symboler som passar ert varumärke och er situation.

Om du använder symboler i nästan varje utskick så kommer dina läsare att se ”förbi” symbolerna och de tappar sin effekt. Precis som du är noggrann med att välja vilka symboler du ska använda så ska du vara noggrann med att inte tjata ut dem.

Tips 2

Förutom att välja symboler till vissa situationer så försäkra er om att ni använder dem vid just speciella tillfällen. Då lär sig mottagaren det och kommer veta när det verkligen är viktigt att öppna era utskick.

Med mindre enheter som mobilen och olika e-postklienter som visar mailen olika, tänk på att placera symbolen där mottagaren ser dem omedelbart. Vissa e-postklienter klipper ämnesraden efter ett visst antal tecken.

Tips 3

Placera symbolen i början på ämnesraden så den syns i alla e-postklienter.

Att använda ovanliga symboler med flera detaljer kan kännas extra roligt. Glöm inte att symbolerna i många klienter visas som väldigt små och då uppfattar inte mottagaren poängen i symbolen, kanske i värsta fall blir mer förvirrad. Dessutom visas symbolerna på olika sätt i olika e-postklienter. Finns det risk att mottagaren inte uppfattar symbolen? I så fall, strunta i den.

Tips 4

Använd symboler som är tydliga och ganska enkla i sin utformning och visa dem för någon annan för att se om de ser vad symbolerna föreställer.

Testa ett hjärta i iPhone och outlook.com och hotmail.com. Där blir det rött och nästan i 3d-effekt.

Finns det en risk att e-post med symboler hamnar i spam-filter. Kanske, dock testade vi flera symboler i olika e-postklienter och inte ett enda hamnade i spamkorgen. Jag skulle ändå råda dig till att testa.

Tips 5

Om ni har möjlighet, gör A/B test eller skicka mailet till en korrlista innan ett skarpt utskick.

Vad är min åsikt om att använda symboler i e-postmarknadsföring? Jag skulle överväga det om det finns en tydlig anledning, till exempel att budskapet förstärks av en liten ikon eller att symbolen är mer talande än ord. Dock tror jag att det är som allt annat nytt som får uppmärksamhet inom e-postmarknadsföring – man överanvänder det och den positiva effekten kan snabbt tappa sin styrka… Så just nu kan man säkert vinna mark med hjälp av symboler. Se bara till att använda det på ett ansvarsfullt och genomtänkt sätt så kan det vara något bra för både er och mottagarna.

Så kan ni få flera öppnade brev och sälja mer om ni använder symboler i era rubriker?
Ja, det är jag säker på. Om symbolen kompletterar eller ger mottagaren en klarare bild av vad du levererar kommer fler att öppna brevet och sannolikheten för er att sälja mer ökar.

Beskrivning Symbol HTML-kod
Svart sol
Sol
Moln
Paraply
Snögubbe
Komet
Svart stjärna
Stjärna
Blixt
Svart telefon
Telefon
Varm dryck
Föribockad ruta
Förikryssad ruta
Klöver
Svart klöver
Hand som pekar vänster
Hand som pekar höger
Dödskalle
Symbol för radioaktivitet
Symbol för biokemisk fara
Fredssymbol
Ledsen gubbe
Glad gubbe
Svart glad gubbe
Första kvarten måne
Sista kvarten måne
Symbol för kvinna
Symbol för man
Hjärta
Svart hjärta ♥
Not
Not
Symbol för återvinnig
Svart symbol för återvinnig
Vit flagga
Svart flagga
Ankare
Varningssymbol