torsdag, 7 juni 2012

Hej! Vet du om att dina kunder är mobila?

Idag fick jag ett nyhetsbrev från min favoritbarnbutik. Som alltid öppnar jag det på en gång, oavsett om jag sitter vid datorn eller är på språng. Just idag var jag fast i tunnelbanan och tänkte därför passa på att inte bara läsa brevet, utan även köpa den där söta lilla resväskan som ser ut som ett bi.

När jag köplysten klickade på bilden av resväskan var jag helt inställd på att slutföra köpet direkt. Därför blev jag faktiskt lite sur när det visade sig vara mycket bökigare än jag räknat med. Istället för att hamna direkt på väskans produktsida, förväntades jag bläddra genom tolv andra sidor med översiktsbilder av butikens produkter för att på så sätt hitta till biväskan och först därefter fortsätta köpet.

Jag fullföljde inte köpet utan läste andra mejl istället. När jag väl kom fram till stan gick jag förbi en butik där samma bedårande biväska stod i skyltfönstret. Den väskan står nu bredvid mig i skrivande stund.

Det är relevant att nå fram

Ofta pratar vi om att vi ska kommunicera med våra kunder på ett personligt plan, att allt vi säger till dem ska vara relevant. Det ska vara relevanta erbjudanden för merförsäljning i kassaprocessen, orderbekräftelsen ska innehålla information om köpet och gärna berätta något om varan som är på väg. I nyhetsbreven ska vi berätta för våra mottagare vad just de vill veta. Men jag undrar faktiskt om det är det här vi egentligen ska ha fokus på just nu.

Idag läser ungefär 45 procent sin mejl i mobilen och nästan hälften av dem använder mobilen som ett filter (källa: Return Path). Det vill säga att det är i mobilen som inkorgen rensas. Hur relevanta, personliga och intressanta vi än är kommer vi att hamna i papperskorgen om vår kommunikation inte är anpassad till kanalen. Alltså om den inte går att läsa eller ser spännande ut på mobilskärmen där sorteringen görs.

På samma vis tappar vi köpare om de sidor som länkarna pekar på inte är anpassade för en köpprocess i mobilen. Om jag i exemplet ovan hade slussats till ett flöde som var anpassat för mobilen hade den aktuella webbutiken sålt en väska till mig. Nu valde jag istället en annan återförsäljare som gjorde processen betydligt enklare för mig som kund.

Ert jobb är att få kunden att agera

Hur ska då ni som e-handlare se till att era kunder får möjlighet att agera på den kommunikation som ni förser dem med? Jag tror att det absolut viktigaste steget är att se till att kommunikationen är anpassad för den kanal som den läses i. De som läser mejl på desktopen ska få en version som gjorts för att läsas på stor skärm där också medföljande länkar och flöden är anpassade efter detta. Och de som läser mejlet i mobilen ska få ett annat brev som är anpassat till mobilens förutsättningar, både vad gäller länkar och storlek på bilder.

Hur gör ni då för att ert brev öppnas i rätt enhet? Jo, ni ser till att er systemleverantör av e-postmarknadsföring har stöd för att detta sköter sig självt; att era kunder får ett mejl som är anpassat efter i vilken enhet de läser mejlet. Det ni behöver göra är att ta fram två olika varianter av design och innehåll för att få ut det mesta och bästa av respektive kanal.

Vad ska du tänka på när du designar det mobila mejlet?

  • Vad vill du uppnå med det mobila mejlet? Action eller senare läsning av mejlet på datorn?
  • Om action är målet; se till att hela flödet är smart
  • Tänk mobilapplikation i designen!
  • Använd 17-22 punkters teckenstorlek (rekommendation från Apple)
  • Skapa en enkel navigation
  • Bredden ska vara 350 pixlar
  • Använd ikoner och bilder (i iPhone laddas de per automatik)
  • Välj en ämnesrad som fungerar för båda versionerna

Som kund av min tid köper jag gärna mina biväskor på nätet och genom min mobil. Men, eftersom jag är just kund av min tid så måste denna process vara enkel, annars hittar jag med största sannolikhet ett annat alternativ.

Boosta din e-handel med smart e-postmarknadsföring

Hur du som e-handlare blir effektiv i e-postkanalen kan du lära dig på vårt kostnadsfria seminarium ”Boosta din e-handel med smartare e-postmarknadsföring” den 27 Juni hos oss på Compost i Stockholm. På agendan finns bland annnat Sarah Wittbom från Nordic e-commerce Knowledge som e-postspanar och Tidningskungen som berättar hur de driver konvertering. Läs här för anmälan och för att få veta mer.

Välkommen!
Helena Kimber
Marknadschef Compost