onsdag, 22 februari 2012

Har du anpassat dina mail efter mobilen?

Det finns tre punkter som är avgörande för att ett nyhetsbrev ska bli öppnat:

  1. Avsändarnamn
  2. Rubrik
  3. Ämnesrad

Men hur är det med tidpunkt? Tidpunkten ÄR en viktig ingrediens men kanske inte fullt så viktig som tidigare. Förr var den mest optimala tiden för ett nyhetsbrev att landa i inkorgen när mottagaren satt framför datorn. Idag bär vi med oss små telefoner hela tiden och under dagen finns många tillfällen att gå igenom sin mail.

Enligt en undersökning som Google och Ipsos genomfört är det 59% som surfar på sin mobil när de står i kö, 39% när de sitter på toaletten och 44% när de handlar. Allt detta är helt nya ”tidpunkter” som öppnar nya möjligheter för dig att få ditt brev öppnat och läst.

Hur många i Skandinavien läser då mailen i sin smartphone? Campign Monitor, ett globalt e-postverktyg tog ut siffror bara för skandinavien när vi bad dem.

Så här såg det ut:

Dessa siffror fick vi i november 2011 och jag gissar att de har ökat sedan dess och att det snarare är kring 30% som idag läser sina mail i iPhone, Android och iPad tillsammans.
Det finns ett par saker som vi behöver bli bättre på när det gäller att underlätta för mottagaren att läsa och klicka sig vidare till hemsidan. Majoriteten smartphonesläsare vill inte ha mycket text i de nyhetsbrev de läser i mobilen. Liten text med små länktexter upplevs som en frustration när mottagaren faktiskt vill klicka sig vidare till hemsidan. Nedan följer en kort punktlista med saker ni ska gå igenom för att optimera era nyhetsbrev för läsning i en smartphone.

  • Ha teckenstorlek på minst 12 punkter (personligen tycker jag minst 13 punkter).
  • Tänk igenom navigationen så att det är enkelt att komma vidare i brevet.
  • Ha inte ett brev bredare än 600 pixlar (personligen tycker jag att brevet ska vara runt 500-540 pixlar)
  • Gör länktexterna större, lägg gärna till en ikon så det är lätt att träffa ytan (personligen tycker jag att man ska undvika att spränga in många länktexter i en brödtext)
  • Vid länkar nära kanten, öka träffytan (råd för Microsoft-telefoner).
  • Formulera länkar så mottagaren förstår vad om händer när de klickar på länken.
  • Förenkla formulär i appar, det är en frustration att fylla i allt för många fält på en mindre enhet. Vill du ha nya prenumeranter genom ett app-formulär så be om bara e-postadress och namn. Vill du ha mer information så be om det i ett annat steg.
  • Tala om det viktigaste först i er rubrik. Vissa smartphones klipper av rubriken redan efter 30 tecken.
  • Försök att ha breven i en spalt särskilt för alla Android-enheter. I tester så funkar alltid en kolumnsbrev med stor text bäst i alla Andriod-telefoner.

Det är svårt att styra allt med pixelperfektion när det kommer till nyhetsbrev och mobilen men testa i olika enheter innan du skickar. Sträva efter att brevet alltid ska vara läsbart. Låter detta krångligt och jobbigt? Det hoppas jag inte, för det finns så mycket bra att hämta på det här området särskilt om du vill sälja produkter via dina nyhetsbrev.

Efter arbetet med att sätta ihop eDokumentären om Monterosa och den mobila revolutionen så är jag mycket positiv till mail i smartphones. Flera företag har upptäckt att en bottennavigering i nyhetsbrev som läses i smartphones genererar en hel del försäljning när det ligger som boxar eller tydliga knappar. Bloomingdales testade just bottennavigering med boxar i slutet på nyhetsbreven. 30% av försäljningen via e-post kom just från dessa boxar. Vi har såna möjligheter i den här lilla handdatorn vi behöver bara lära oss hur vi anpassar mailen. Glöm inte att testa era utskick även i mobilen innan ni skickar skarpt. Här finns det försäljning att hämta bara det är logiskt och enkelt!