söndag, 26 maj 2013

Google, Facebook och Apple vill alla eliminera Shopping Cart Abandonment

Shopping Cart Abandonment

På desktop, tablet och smartphone överger i snitt 72% av alla köpare sina varukorgar. Inom m-commerce är siffran vansinniga 97%. Det hela går under den relativt nya termen Shopping Cart Abandonment.

Shopping Cart Abandonment

Samtida undersökningar säger samtidigt att bättre påminda kunder faktiskt slutför sina köp och att hela 56% av Shopping Cart Abandonment besökarna verkligen vill slutföra sitt inköp i ett senare läge.

Tredjepartslösningar

Sedan ett tag tillbaka finns flera enkelt integrerade tredjepartslösningar till e-handlare.  VeInteractive VeCapture, ShopifyServicemail samt Barilliance är några av de som erbjuder detta stöd. Aktörerna hoppas att med tilläggen automatiskt reducera Shopping Cart Abandonment med upp till 30%. Främsta stödet bygger på att använda automatiskt genererade ”real-time emails”. Mail som på ett ödmjukt sätt berättar för kunden att varor låg kvar i korgen och sedan frågar om man inte är intresserad av att slutföra köpet. E-posten erhålls genom login eller mer framfusigt, genom att i realtid spara inmatade uppgifter som inte kunden vet att de lämnat då de aldrig tryckte på ”skicka-knappen”.

Lösningen ska erbjudas av en molnaktör

Lösningen på alla övergivna köp stavas en säker, centralt erbjuden varukorg som följer med kunder över alla de multi-screen enheter denna väljer att nyttja vid ett pågående köp.

Svensk satsning

Svenska Klarna Checkout sessionssparar redan en varukorg med egna Klarna Checkout. En aktion som gör att de skulle kunna stödja en fortsättning på ett avbrutet köp över flera enheter. Så framöver är det inte omöjligt de intresseras av att erbjuda en liknande typ av lösning. Den skulle även kunna hämtas upp över flera webbplatser. Men Klarna Checkout bygger fortfarande idag på att kunden loggar in.

En inloggning som idag ofta sköts centralt, som via Facebook social login, (som just Klarna Checkout erbjuder).

Potential igen för Facebook

Indirekt erbjuder detta då en möjlighet för Facebook att bli den aktör som över olika desktop, tablet och smartphone skärmar (multiscreen) håller koll på och hjälper e-handlare att att köp slutförs. Utan att kunden ständigt behöver logga in mer än de idag är inloggade / loggar in på Facebook.

http://seewhy.com/wp-content/uploads/large-device-purposes.png

Google har smashläge

Samma varukorgskontroll skulle även t ex Google kunna erbjuda. Då har de genom egna Chrome och Android dessutom ett ännu bättre stöd via egna, säkra och vedertagna applikationer övermultiscreen environment. Som molnaktör erbjuder de samma typ av tjänster idag för vår webbläsarhistorik och våra bokmärken.

Ett område  de redan nu börjat  muta in då de vid maj-konferensen Google I/O berättade att kommande mobila och vanliga versioner av webbläsaren Chrome kommer aktivt jobba för att eliminera det höga antalet Shopping Cart Abandonments.

Även Apple nosar på området

Apple via iCloud arbetar på samma sätt och en över e-handel oinloggad varukorgskontroll för t ex mCommerce känns inte omöjlig. Apple ville gärna tidigare erbjuda centralt betalstöd för e-handlare via iTunes.

Även Oracle jobbar med sina CXM/e-handels-plattformar med att spara en varukorgar över flera system utanför inloggat läge. Men då gäller det egna e-handeln samt egna appar.

/ Martin Edenström, marknadschef

Nansen Digital Agency Stockholm / Chicago / New York / London