onsdag, 15 maj 2013

Från ö till ö och ut i Europa

winyol

Målet var att hitta en standardiserad produkt som inte var skrymmande och samtidigt skulle vara lätt att skicka. Egentligen var det alltså en ren tillfällighet att det blev just kondomer som blev den centrala produkten i Winyol Healthcares byggande av en e-handelslösning med hela Europa som marknad.

Johan Nyberg startade verksamheten i Winyol Healthcare under hösten 2011, men förverkligandet av lösningen med en praktisk webbshop som lätt ska kunna kopplas på nya marknader dröjde ytterligare några månader, så i juni 2012 satte verksamheten mot kund igång på allvar.

Verksamheten styrs från Malta

Johan Nyberg har valt att styra verksamheten i det relativt nystartade bolaget från Malta. Tredjepartslogistiken, med lagerhållning, plockning, packning och distribution, sköts från en annan ö, nämligen Åland mitt i Östersjön. Att styra försäljningen från ett ställe, men att ha det fysiska lagret på ett helt annat ställe, ser inte Johan Nyberg som ett problem:

– Det här är i högsta grad ett modernt sätt att arbeta. Så länge vi känner att distributionen till våra kunder fungerar som den ska så finns det inget behov av att sitta nära lagret. Vår uppgift här på Malta är att sköta försäljningen samt utveckla nya marknader, så får vi lita på att våra samarbetspartners tar hand om sina uppgifter.

Snabb expansion på nya marknader

Idag, mindre än ett år efter lanseringen av den centrala webbshopen, har företaget nio landsspecifika handelslösningar på plats. Utöver detta finns en gemensam EU-webbshop som täcker upp för de marknader som ännu inte har fått egna handelsplattformar. Winyol arbetar med olika varumärken på de olika marknaderna och exempelvis i Sverige heter sajten Kondomvaruhuset.se medan den spanska sajten heter CondonesOnline.es.

– Det som främst har påverkat etableringen av olika landsvisa webbshopar är att vi ville ha namn på respektive butik som dels beskriver vad vi säljer på just det språket men som även har en positiv inverkan på sökmotoroptimeringen. Ytterligare en aspekt var att vi ville erbjuda de betalningslösningar som är mest utbredda i de olika länderna. För att bli framgångsrika i etableringen måste vi anpassa vår webbshop efter de populäraste betalningslösningarna, säger Johan Nyberg.

I övrigt är produktsortimentet på de olika marknaderna likadant oberoende av marknad. I webbshopen finns cirka 200 olika produkter med tyngdpunkten på kondomer men även ett visst utbud av glidmedel. En av de mest populära produkterna för tillfället är en latexfri kondom. Sortimentet ska efterhand utökas med ytterligare varumärken, men troligtvis också med graviditetstest, som också utgör passliga produkter för e-handel.

Marknadsföring med hjälp av Google Adwords

Johan driver själv en mediebyrå parallellt med verksamheten inom Winyol Healthcare. En av de kompetenser han har tagit med sig från byråvärlden in i e-handelsbranschen är marknadsföring via Google Adwords. Hela e-handelssatsningen inleddes genom den bekanta skandinaviska marknaden för att sedan spridas vidare via England, Tyskland, Holland, Frankrike och Spanien. Av de internationella marknaderna är det så här långt Tyskland som har visat bäst resultat i försäljningssiffrorna.

– Idag har vi över 10 000 aktiva kunder på våra olika marknader. För att skapa en högre kundlojalitet arbetar vi med ett bonussystem som ger kunderna bonus på samtliga inköp som görs, alltså utan krav på att kunden ska handla för en viss summa.

Om Posten Åland som samarbetspartner

Redan när man inledde verksamheten så funderade man på en modern tredjepartslogistiklösning. Den första tanken var att sköta den här verksamheten från England, men i samband med ett besök i Stockholm så råkade Johan läsa en artikel om Posten Ålands tjänster inom tredjepartslogistik och en första kontakt togs.

– Distributionen från Åland till de olika europeiska marknaderna sker idag smidigt och bekvämt och vi håller de tidsramar som vi har utlovat på våra respektive webbshopar. Om vi inte lyckas hålla leveranstiderna är kunderna snabba att höra av sig, säger Johan.

Åland kan med sitt läge utanför EU:s skattegräns erbjuda e-handelsföretag betydande konkurrensfördelar. Alla produkter under ett angivet belopp som packas och postas från Åland blir momsfria, något som gäller de flesta europeiska marknader. Genom lagerhållningen hos Posten Åland kan du som e-handlare experimentera med priset på produkten, exempelvis genom att låta kunden köpa produkten billigare av dig eller genom att öka marginalen på samma produkt.

Beställ en kondom i taget

Lite kuriosa i sammanhanget är att man som kund hos Kondomvaruhuset.se kan välja att beställa en kondom i taget. Det här är ju passligt om man är osäker på vilken produkt som bäst passar ens behov eller preferenser. Försändelserna levereras fraktfritt under förutsättning att beställningen överstiger 69 kronor. Samtliga ytterförpackningar är diskreta.

– För oss skulle det allra bästa vara om kunden valde att beställa en kondom i gången, eftersom priset för en enskild kondom märkbart överstiger styckepriset om kunden köper en större förpackning. För kunden lönar det sig förstås också att beställa lite flera kondomer på en gång med tanke på den fraktfria leveransen som snabbt kommer emot.

På frågan om Winyol har råkat ut för några överraskningar i samband med uppstarten så säger Johan att den största överraskningen hittills har varit produktleverantörernas tröghet i att hantera tilläggsbeställningar med långa ledtider som följd. Men i takt med att processerna trimmats ska även denna lilla störning i verksamheten kunna byggas bort.