måndag, 17 oktober 2011

Fem sätt att framstå som billig – utan att sänka priset

Alla vill göra ett bra köp. Ingen vill betala mer än nödvändigt. Du kan faktiskt skapa en känsla av att dina priser är låga utan att sänka dem. Naturligtvis kommer inte alla kunder att falla för dina knep och det går inte att lura kunder i någon större utsträckning. Men rätt använt och i rätt omfattning kan enkla formuleringar och presentationer göra skillnad för hur dina kunder uppfattar dina priser.

1. Visa priser utan decimaler. Om dina priser aldrig innehåller decimaler ska du inte skriva priset som 179,00 kr. Det finns flera fördelar att ta bort decimalerna. Det ser nämligen luftigare ut utan decimaler. Jämför t.ex. dessa två skärmdumpar:

Priser utan decimaler

Men det är också så att en besökare uppfattar ett pris utan decimaler som ett lägre tal. 179,00 påminner om 17900. Så se till att du visar ditt pris utan decimaler.


2. Utnyttja färg och storlek. Vi har lärt oss att lågpris skrivs med stora siffror och gärna röda eller orangefärgade. Detta utnyttjar livsmedelsbutiker ofta. Titta t.ex. på PrisXtras prismärkning:



Utnyttja färg och storlek

PrisXtra visar flera knep här. Den gula stjärnan bakom priset för morötterna signalerar lågt pris. Som du ser skiljer de på heltal och decimaler med två olika teckenstorlekar. De skriver också att man bara får köpa ett visst antal av varje produkt, detta för att priset ska framstå som så kostsamt lågt för PrisXtra att de inte har råd att ge det till ett obegränsat antal köp.


Ginza använder sig också av ett rött pris:


Rött pris

3. Klumpa ihop produkter och prissätt klumpen. PrisXtra utnyttjar också det faktum att vi lärt oss att om vi köper många så får vi mängdrabatt, 5 för 99:- behöver inte innebära att styckepriset är lägre om man köper 5 istället för 1. Tänk på: ”Köp 4 kexchoklad för 20 kr!”. Det känns ju oerhört prisvärt. Men hade du köpt bara 1 kexchoklad så är priset 6 kr. Du spenderar alltså 14 kr extra och få 3 kexchoklad som du egentligen inte behöver.

4. Kalla dina priser för något som förknippas med lågt pris. 
Elgiganten kallar sina priser för Pressade priser i sin Titletag:


Lågt pris

Att kunder förväntar sig att det är billigare att handla på nätet kan man utnyttja genom att kalla sina priser för webbpris, precis som game.se gör:

Webbpris



Lagerutförsäljningar är också något som förknippas med lågt pris. Detta drar tonerlagret.se nytta av genom att kalla sina priser för lagerpriser:



Lagerpriser

5. Utnyttja referenspunkter. Genom att visa produkter som är dyrare tillsammans med dem som du vill ska framstå som billigare kommer du att förstärka det lägre priset. IKEA är det klassiska exemplet på detta. När vi går och tittar på möbler för tusentals kronor kommer värmeljus och servetter att framstå som mycket billiga.

Adlibris uppnår samma effekt genom att visa inbundna böcker och pocketböcker på samma sida:

Popularast




Det finns många fler sätt att få dina priser att verka lägre än vad de är. Titta runt när du surfar så kommer du att upptäcka knep som du kan testa i din verksamhet.

Jag finns att nå på:

fredrik.lennstrom@klarna.com

KUNSKAP INOM E-HANDEL I SAMARBETE MED

KlarnaPostnord

Kunskapssidor

Medarrangörer


Partners