tisdag, 21 maj 2013

Få en bättre sajt – kolla dina Exit Pages

Innehållet är a och o på en sajt. Även om du säljer en fantastisk produkt så kommer du i nio fall av tio inte att hitta några köpare, om din sajt inte visar och förklarar vad som är så fantastiskt med din produkt. Bra innehåll kommer också att göra din sajt bättre i Googles ögon, men framför allt måste du kunna väcka dina besökares intresse, så att de gör det du vill att de ska göra på din sajt.

Hur vet du då om de gör det du vill? Det kan du se genom att sätta upp mål, och definiera dessa mål som exempelvis att komma fram till tack-sidan, där du tackar för att de har köpt en viss produkt, registrerat sig för ett nyhetsbrev, laddat ned din doktorsavhandling (om det är ett syfte du har med din sajt) eller något annat. Det är dock inte det som vi ska gå igenom här. Istället handlar det om att se vad som får besökare att försvinna, innan de nått fram till ditt mål.

För att se detta använder man funktionen Exit pages i Google Analytics. Under Content > Site Content > Exit Hittar man en tabell som visar från vilken sida som besökare har lämnat sajten. Här kan man hitta såväl glädjebesked som oroande upplysningar.

Om de sidor som många besökare lämnar sajten från är sidor som ett besök, i dina ögon, gärna får sluta på, då behöver du inte oroa dig. Om du säljer någonting online, och den sida som flest lämnar sajten från är ”Tack för ditt köp”-sidan, då driver du med största sannolikhet en otroligt framgångsrik webbshop. Men om besökarna avviker någonstans på vägen fram till målet, då bör du undersöka på vilken sida detta sker, och fundera på hur du kan komma till rätta med det.

Om processen involverar flera steg kan det vara ett steg som avskräcker mer än andra. Märker du att kunderna försvinner på en sida där de ska fylla i sina personuppgifter? Är det någon uppgift som egentligen är helt onödig? Alla vill inte lämna ut sitt personnummer eller sitt telefonnummer, så om du frågar efter något av detta – prova att ta bort det och se om sidan sjunker i Exit Pages-tabellen.

Eller kan man ladda ned dokument på din sajt, och du har kopplat nedladdningen till en tjänst som gör att man måste twittra ut länken för att komma åt filen? Om dina besökare litar på dig kanske de glatt twittrar ut budskapet, men är du ny i branschen är det mindre troligt. Om du tycker det är viktigast att de laddar ned filen bör du återigen ompröva ditt ursprungliga beslut, och se om något förändras bland dina Exit Pages. Alla sajter har naturligtvis Exit Pages, frågan är snarare vilka sidor som ligger i topp.

Faktum är att Google själva har gjort en reklamfilm för Analytics, där de visar hur det kan fungera att handla i en sämre webbshop, och vad som kan få en potentiell kund att lämna butiken utan att ha fullgjort sitt ärende.