onsdag, 8 september 2010

Få bättre och gladare besökare från Google

För en e-butik är det inte ovanligt att inkommande trafik fördelar sig ungefär så här:

Fördelningstrafikkällor

Direkt trafik är när besökaren skriver in webbadressen direkt. Inlänkar är när tex en bloggare länkar till din hemsida. Övrig trafik är när Google inte kan avgöra om det är direkttrafik, inlänk eller en sökmotor. Tex om du gör en bannerkampanj och har en taggad länk. Då sorteras den in under ”Övrigt” i Google Analytics. Sökmotorer är såklart alla sökmotorer, här är det inte ovanligt att Google står för 80-90% av den totala volymen.

Jag vill påstå att trafiken från Google är så viktig att det är värt att på alla sätt försöka kontrollera hur sökresultaten i Google ser ut. För de flesta etablerade e-butiker är sökning på sajtadressen den dominerande. Amazons viktigaste sökord är förmodligen amazon eller amazon.com. Det låter ologiskt men många människor använder Google som ett adressfält.

Varför är det viktigt att tänka på hur det ser ut i Google?

Jämför dessa två exempel som kommer efter en sökning på cd skivor:

Sökresultat

Sökresultat

Det andra alternativet förbereder besökaren på att det just nu är rea på just cd skivor på Ginza, samtidigt som det inger förtroende och visar på bredden i sortimentet.

Man kan alltså använda Googles sökresultat för att förbereda kunden på det som man för tillfället vill att kunden ska leta efter på sin egen sida.

Vilka tips ger Google?

Många! Google har en bra tjänst för alla som intresserar sig ex.vis sökoptimering. Google Webmaster Central – www.google.com/webmasters/. Här kan man exempelvis läsa om hur Google använder metataggen Description för att förbättra sin tjänst. Det här är Googles grundläggande tankar om Description-taggen:

  1. While accurate meta descriptions can improve clickthrough, they won’t impact your ranking within search results.
  2. We frequently prefer to display meta descriptions of pages (when available) because it gives users a clear idea of the URL’s content.
  3. This directs them to good results faster and reduces the click-and-backtrack behavior that frustrates visitors and inflates web traffic metrics.

När Google skriver ”prefer”, ”you might want to”, ”it can be useful” och liknande, då ska man verkligen lyssna och ta till sig. Det är ett sätt för dem att vara väldigt tydliga med hur man skall göra för att bli omtyckt av dem. Googles sätt att visa kärlek är en bra position i sökresultatet.

Google är tydliga med hur de vill ha saker och ting av en anledning. Bättre svar på sökningar ger nöjdare besökare. Nöjda besökare kommer tillbaka och då ökar Googles trafik. Med ökad trafik kommer ökade intäkter från sålda sökord. Enkelt.

Vad kan man påverka?

Själva placeringen i sökresultatet är en effekt av en mängd faktorer som Google har bakat ihop till en hemlig algoritm. Jag tänker inte gå in på det här. Vad man definitivt kan påverka, och vad Google uppmuntrar till, är vad som faktiskt står på ens träff. Vi kan ta ett exempel. Vi gör en sökning på sj i Google.se och får detta resultat:

Sökning på SJ

Den översta träffen är en köpt länk och den lämnar vi därhän. Det vi är intresserade av är träffen under som kommer från det organiska sökresultatet. Texten ”SJ.se – Resor med tåg – ett Bra Miljöval – Startsida” kommer från Title-taggen som vi inte kommer att beröra här.

Den text vi är intresserade av är ”Välkommen till SJs hemsida! Här kan köpa tågresor, evenemangsbiljetter till konserter och festivaler, boka taxi och hotell och bli medlem i SJ Prio.” Den kommer från metataggen Description. Innehållet i den påverkar alltså inte var i sökresultatet man hamnar, men är ändå oerhört värdefull.

Hur ser en bra Descriptiontagg ut?

En bra länk skall visa på ett Värde för besökaren, den ska vara Relevant och den ska uppmana till att kunden ska Agera. Låt oss titta på SJ’s text.

Värdet

Utbudet av produkter, på samma plats kan man köpa en komplett resa med tåg, taxi, hotell och evenemangsbiljett. Man kan också bli medlem i Prio (som låter positivt)

Relevans

Om jag letar efter SJ så kommer jag till hemsidan där jag kan utföra en rad olika uppgifter. Om mitt syfte är att boka ett hotell så ser jag att det är möjligt redan här tex.

Agera

Det står klart och tydligt att SJ vill att du ska köpa deras produkter. Besökaren behandlas som den kund SJ vill att den ska bli.

Ha en strategi för dina Title och Descriptiontaggar

En e-butik har ofta ett omfattande produktsortiment som gör det mycket tidskrävande att manuellt skriva titlar och beskrivningar för varje produkt. Däremot brukar det finnas ett fåtal nyckelsidor, tex startsidan, kategorisidor, kontaktsidor etc , där det kan vara väl värt att lägga ner resurser på att verkligen få välkonstruerade titel och descriptiontaggar.

Produktsidor

På produktsidorna kan man automatiskt generera information. Vi kan ta ett exempel från borders.com:

De säljer en bok som heter The Psychology of Persuaion. I Google presenteras den så här:

Sökresultat

Detta motsvaras av htmlkoden:

Kodexempel

Google gör som Borders vill och presenterar informationen från Title och Descriptiontaggarna. Men det finns lite att anmärka på här tycker jag. Det är två faktorer som man bör ta i beaktande:

  1. Antal tecken är begränsade
  2. Google säger att Descriptiontaggen inte påverkar placeringen i sökresultatet

Givet detta är det svårt att motivera upprepad information i Titel och Beskrivning. Jag hade gjort så här i stället:

Kodexempel

Se beskrivning som en möjlighet att samla in de viktigaste attributen för produkten och presentera de så tidigt som möjligt för kunden – till och med innan han besökt din sida.

En kontaktsidas beskrivning skulle kunna se ut så här:

Kodexempel

Vad blir mitt första steg mot en bättre närvaro i Google?

Det du måste göra redan idag är att göra en sökning på ditt företagsnamn och faktiskt kontrollera hur du ser ut i Google. Är du inte nöjd, kasta dig över jobbet att skriva en bättre description och lägg in den på din startsida. Inom några timmar bör Google ha snappat upp förändringen.

Vill du vara mer avancerad bör du följa upp effekterna av olika descriptions. Ökar trafiken? Beter sig besökarna annorlunda? Handlar de mer? Handlar de andra varor? Osv….

Länkar:
www.google.com/webmasters

Författare: Fredrik Lennström