tisdag, 21 maj 2013

E-handlarens guide till sökmotormarknadsföring

5 saker du ska ha koll på innan du köper

Denna guide är för dig som funderar på att köpa sökmotormarknadsföring. Vi går igenom fem viktiga punkter som ofta glöms bort men som gör hela skillnaden.

Vem ska du välja? Vem är bäst för dig?

Ska du köpa in externa tjänster vill du veta vad du får, vad du ska ha det till, vilka resultat du kan förvänta dig och vad det kommer att kosta dig. Problem uppstår när inköpet gäller produkter och tjänster företag inte har tillräcklig kunskap om.

De flesta känner till sökmotormarknadsföring (sökmotoroptimering (SEO) och sökordsannonsering) och vet att det är något de bör använda. Men hur det ska användas och hur det fungerar är inte lika allmänt känt. Att köpa in sökmotormarknadsföring kan vara riktigt komplicerat. Problemet är ofta att det saknas tid och verktyg för att jämföra och att avgöra vilket bolag som bäst passar den egna profilen. Så hur bör du gå tillväga när du ska välja ett bolag som ska leverera sökmotormarknadsföring?

Oavsett om du väljer en enstaka Sökmotorkonsult eller något av de lite större bolagen finns det vissa krav vi anser att du ska ställa.

1) Vad är det du får egentligen?

Långt ifrån alla redovisar vad de gör, vilket vi tycker är orimligt. Dessutom blir det svårt att redovisa resultatet för din ledning, om du inte vet vad du får. När vi köper tjänster vill vi veta vad vi köper. Gå inte på argument som yrkeshemligheter. Det finns inga yrkeshemligheter inom sökmotormarknadsföring. Det går att se allt som görs bara du vet hur. Begär att din leverantör berättar för dig vilka förändringar som genomförs och hur det påverkar dig.

2) Behåll kontrollen!

Nästa punkt är att det är du som ska behålla kontrollen. Det går inte att komma ifrån att du och din leverantör inte har samma incitament, oavsett hur väl ett avtal är utformat. Det som är viktigt för dig är inte nödvändigtvis det för din leverantör. Exempel på var du, din IT-avdelning, webbredaktören ska behålla kontrollen är:

  • Du bör veta vilka förändringar som görs
  • Du ska äga ditt Google Analytics- och AdWordskonto och er Sökmotorkonsult är en gäst

Ägarfrågan är viktig eftersom kontot, om det är välskött, blir värt mer över tid. Se därför till att det från början är tydligt var ansvarsgränserna går och att du har full kontroll.

3) Vet du vad du fattar beslut om?

Punkterna ovan förutsätter att du har kunskap om sökmotormarknadsföring och det tycker vi att din leverantör ska tillhandahålla. Du ska själv kunna fatta beslut om vilka risker som är värda att ta. Du ska ha det slutliga avgörandet om något ska genomföras eller inte och för att kunna göra det behöver du veta vad det är du fattar beslut om. Det här ställer lite krav på din leverantör, de måste lära dig allt du behöver veta för att kunna köpa sökmotormarknadsföring på ett bra sätt.

4) Rimliga mål?

Syftet med sökmotormarknadsföring är att dina kunder ska hitta dig när de söker på nätet och ansatserna ska vara lönsamma. Oavsett om du bygger varumärke eller vill öka din försäljning förutsätts strategi och mål. Men det måste vara rimliga mål, oavsett om det gäller arbete som görs på själva sajten eller vad annonseringen ska generera.

Ta sökmotoroptimering som exempel: arbetet förutsätter hårt jobb, erfarenhet och det tar tid att få resultat. Om du får höra annat bör det ringa en varningsklocka. Om du är osäker på vad som är rimligt, jämför dina potentiella leverantörer mot varandra. Får du vitt skilda bud, ifrågasätt och be dem förklara varför de satt just de målen och hur de ska nå dit.

5) Bli inte inlåst!

Det finns inga skäl, varken ekonomiska eller förnuftiga, till att bli inlåst i ett avtal med långa bindningstider. Det är inget bra tecken och det gynnar inte dig som köpare. Risken du tar är att om resultat uteblir, förlorar du kanske ett helt år innan du kan göra något åt saken. En leverantör som har en bra produkt och kan leverera det som lovats behöver inte binda sina kunder, nöjda kunder stannar ändå.

Denna guide kommer inte att göra sökmotormarknadsföring mindre komplext men vi hoppas i alla fall att du slipper onödiga bekymmer och fällor. Nedan har du en lathund för din bekvämlighets skull och vi önskar dig lycka till.

  1. Vet jag exakt vad jag får? Ja? Nej?
  2. Är det tydligt vad som görs och äger jag mina konton? Ja? Nej?
  3. Får jag informationen jag behöver för att kunna fatta beslut? Ja? Nej?
  4. Är målen rimliga? Ja? Nej?
  5. Blir jag inlåst? Ja? Nej?

Kunder söker, syns du?

Med sökmotormarknadsföring fångar du upp potentiella kunder när de söker efter dina produkter. Oavsett vad du behöver hjälp med står våra Sökmotorkonsulter till tjänst.