måndag, 27 maj 2013

Bättre ekonomi och miljö med smarta förpackningar

Spara pengar. Ökad kundnöjdheten. Och bli miljöeffektivare. Det är några saker du som e-handlare kan uppnå genom att se över hur du förpackar dina kunders varor.

Börja med ordentlig research
Det första steget är att undersöka hur olika produkter förpackas på bästa sätt. Annars finns det risk att förpackningen blir onödigt dyr, stor, tung eller helt enkelt går sönder. Här kan du ta hjälp av din logistikleverantör, eller titta på hur konkurrenterna gör.

 

Välj rätt storlek
Att skicka luft är varken bra för ekonomin eller miljön. Om du skickar i kartonger – se till att de finns i varierande storlek. Samtidigt gäller det att inte sitta på för många storlekar eftersom det drar upp enhetspriset, ökar lagerhållningen och kan innebära att det tar längre tid att välja kartong. Gör research, och prova dig fram.

Behoven kan också variera under året. Under jul kanske varje kund beställer flera varor, och då kan större förpackningar behövas.

För den som skickar på pall kan det vara en idé att välja kartonger utifrån vilka storlekar som ger bäst fyllnadsgrad.

Vissa större e-handlare har maskiner som producerar kartonger i den storlek som behövs. Andra använder sig av standardstorlekar, men låter ett datorprogram avgöra vilken storlek som passar bäst för en viss försändelse, snarare än att lämna beslutet till packaren.

 

Stärk kundrelationen genom förpackningen

Förpackningen är en viktig del av köpupplevelsen och en kanal för att kommunicera ditt varumärke. Ha butikens logga på utsidan av förpackningen, och se om det finns fler enkla sätt att förmedla en känsla av att förpackningen och ditt varumärke hänger ihop.

Undersökningar visar att en bra förpackning kan minska antalet returer eftersom kunden får ett bra ”första intryck” av produkten.

Oftast räcker det med ett helt och rent emballage, som känns tryggt, säkert och är lätt att öppna. Även inuti ska det såklart vara ordning och reda, med tydlig returinformation och följesedlar.

Den som vill gå steget längre kan skriva en personlig hälsning och tacka för ordern, eller bifoga rabattkuponger eller information om företaget. Varuprov eller en liten present är också en bra idé, men tänk på att det påverkar förväntningarna inför framtida köp.

Förenkla även för kunden genom att använda en förpackning som lätt kan användas för att returnera varan.

Miljöaspekterna
Hur miljöeffektiv en förpackning är påverkas inte bara hur ”naturlig” och nedbrytbar den är, utan också av hur mycket energi och andra resurser som går åt för att producera den. Papper är inte nödvändigtvis bättre än plast, så läs på ordentligt innan du väljer.

Idag tar konsumenterna för givet att själva förpackningsmaterialet är hyfsat miljöeffektivt. Däremot är det många som reagerar negativt när produkten kommer i en onödigt stor förpackning, eller om den är svår att återvinna, till exempel en pappkartong med en massa tejp som är svår att ta bort.

Men byt inte till en miljöeffektivare förpackningslösning om det innebär att produkten riskerar att skadas. En kasserad produkt är det som belastar miljön, ekonomin och kundrelationen allra mest.