Vinnarna av Nordic eCommerce Award 2012


Årets kunskapsspridare 2012

Peter Höjman

Med stort hjärta och ett aldrig sinande intresse att hjälpa till att utveckla e-handeln i Sverige, ställer Peter alltid upp på att sprida kunskap och goda råd. Det spelar ingen roll om den som behöver hjälp är en liten eller en stor e-handlare, utan Peter hjälper alla lika glatt utan åtskillnad.

Peter är en generös person som är aktiv genom att dela med sig av konstruktiv kritik och kunskap. Han har genom sitt engagemang på forum, bloggar och e-handelsevent öppnat upp för många intressanta frågeställningar och visat att man som liten e-handlare kan lyckas.


Årets prestation 2012

Stayhard

Stayhard har trots hårdnande konkurrens och helt utan externt kapital och med god lönsamhet fortsatt sin expansion i hög takt. Genom ett säreget uttryck, ett starkt kundfokus och med en smart 360 graders marknadsföringsstrategi, har Stayhard tagit det mycket svåra steget från att vara ett mindre källarbolag till en ledande aktör inom herrmode med kunder i 28 länder.


Årets e-handlare 2012

Scandinavian Photo

Scandinavian Photo har under flera år varit en föregångare inom sin bransch. De erbjuder kunderna en helhetslösning som är fullt integrerat mellan webb, katalog och butiker. De har under flera år erbjudit en kundtjänst i yppersta klass med personal som är kunniga och hjälpsamma.
De har under den senaste tiden lanserat en helt ny sajt som uppvisar en kundupplevelse i toppklass. Sajten har en navigering och filtrering som hjälper kunden fram till rätt produkt. De har en välutvecklad produktinformation där de lägger ner tid och engagemang på texter och testfoton. Sajten känns personlig och trygg. Deras nya kassa är exemplarisk och enkel. De är aktiva i sociala medier och de aktiverar sina kunder genom ett stort utbud av produktrelaterade kurser.


Årets kundupplevelse 2012

CDON

CDON erbjuder en väldigt tydlig e-handelslösning där man som kund förstår hur man ska navigera sig fram. Merförsäljning bedrivs på ett behagligt sätt och man blir snarare mer nyfiken än avskräckt.

De har en pedagogisk och tydlig kassa som inger trygghet för kunden. De tillrättalägger köpet på sajten så att detta bidrar till en ökad kundupplevelse.

Efter köpet har CDON tydlighet i sina orderbekräftelser och deras snabba leveranser förstärker kundupplevelsen.


Årets Academy-elev 2012

Andrea Molinari

Andrea Molinari har generöst bjudit på sin egen kunskap och sina erfarenheter. Han har tagit initiativ till egna aktiviteter med syfte att göra alla bättre. Han har också ställt upp som föreläsare för äldre elever i det nätverks som skapats för de som gått Nordic eCommerce Academy. Han är även en profil som vill skapa förändringar till det bättre trots att han själv inte tjänat på det ekonomiskt.


Årets leverantör 2012

Klarna

Klarna erbjuder tjänster och service som håller en mycket hög nivå och som effektiviserar vardagen för tusentals e-handlare i norden. De ligger i framkant och arbetar hårt med att utveckla nya tjänster som för e-handeln framåt.

Klarna engagerar sig i e-handelsfrågan och arbetar hårt med att lyfta e-handeln som försäljningskanal. Detta gör de inte bara för egen försäljning och vinning, utan de agerar som kunskapshöjare för alla i branschen.

Klarna har med sina tjänster gjort det tryggare och enklare för konsumenten att handla på nätet och har därmed bidragit starkt till att påverka e-handeln i en positiv riktning.