måndag, 17 oktober 2011

Använder du rätt avsändarnamn och rätt ämnesrader på dina nyhetsbrev?

Häromdagen stod jag och väntade i kassakön på det varuhus jag brukar frekventera. Jag överblickade scenen och tänkte på den goda, nyttiga jordgubbsmoothie jag skulle hämta på Jamba Juice lite längre upp på gatan.

Då lade jag plötsligt märke till ett anslag som förkunnade att man – där i min affär – kunde köpa 3 kulor glass i våffelstrut för §1.50.

Jag funderade. Jag skulle få lov att köra ett par kvarter, stiga ur bilen i den drygt 30-gradiga hettan, betala mellan 4 och 5 dollar för den där nyttiga jordgubbsmoothien, vänta medan den gjordes i ordning, ta mig tillbaka till min nu mycket varma bil …

Eller också kunde jag betala för den inte så nyttiga, men ack så goda glassen, samtidigt som jag betalade för mina andra varor, promenera de 5 metrarna till bilen och börja avnjuta min glass mycket tidigare än jag hade kunnat göra med min smoothie.

Gissa vad jag gjorde?

Just det, jag valde bekvämligheten före nyttigheten. Och även om det inte var det bästa valet för mitt midjemått eller för min laktosintolerans, så påminde det mig om att marknadsförare upplever detta varje dag i sina inkorgar, där deras mejl blandas med budskap från rivaliserande intressen.

Ibland väljer mottagarna den ”smoothie” de hade planerat att köpa och ibland väljer de ”glassen” från konkurrenten. Vad var det egentligen med det där anslaget på varuhuset som fick mig att ändra mig?

Upptäckten (jag såg det nya glasserbjudandet på anslaget) och priset (§1.50 jämfört med §4 eller 5) spelade naturligtvis roll, men bekvämligheten var nog den största drivkraften i min korta övervägandeprocess. Här kommer nu hur du kan tillämpa min erfarenhet på dina nyhetsbrev:

Lätt igenkännlig avsändare: Gör du det lätt för dina prenumeranter att känna igen dina mejl i sin inkorg eller till och med i sin skräpkorg? Använd ditt mest välkända märkesnamn först. Sedan kan du komplettera det med ett specifikt flödesnamn, t.ex.: ”Märkesnamn X Veckoerbjudande.”

Ett ämne som tilltalar: Är din ämnesrad ett riktigt sömnpiller? Antagligen, om du författade den fem minuter innan du tryckte på ”sänd”-knappen och den följde samma gamla vanliga recept.

Du vet säkert vad jag talar om: ”Sista dagen för fri frakt & 10% på utvalda produkter.” Visst, det kanske faktiskt är något som ger dig något tillbaka. Men det kanske finns det som är bättre, något som skapar lite nyfikenhet utan att överdriva eller utan att ”lura” kunderna och som gör att dina mejl sticker ut i ett hav av likriktning.

En enkel konverteringsupplevelse: Gör du det lättare för dina kunder än vad dina konkurrenter gör? När du väl kittlat mottagarnas intresse så pass att de öppnar dina brev, gör du det då enkelt för dem att göra det du vill att de ska göra? Här nedan listar jag några nyckelfaktorer:

  • Mejlen bör vara optimerade för blockerade bilder och för ”previewing”, speciellt när det gäller CTA (Call to Action = att få läsaren att utföra en viss handling, t.ex. att klicka på en viss knapp).
  • Nyhetsbrev och mejl ska lämpa sig väl för alla typer av utrustning, särskilt för smartphones och andra apparater med touch screens. Är dina länkar och CTAs optimerade för den nya musen – fingret?
  • Kopiering, layout och CTA ska vara enkelt, lättförståeligt och tydligt för mottagarna.
  • Kunderna ska inte behöva tänka. Inkludera det ordinarie priset, det rabatterade priset och hur mycket kunden sparar i procent och kronor. Kunderna kan mycket väl reagera olika på en besparing i kronor eller en i procent t.ex., de ska inte behöva ta fram en miniräknare.
  • Meddelandena bör vara personaliserade baserat på prenumeranternas demografi, preferenser eller tidigare handlingar. Erbjudandena och innehållet ska bokstavligen tala till varje individ.
  • Innehållet bör inkludera produktöversikter, betygsättningar, kommentarer och annat kundgenererat material som ökar tryggheten för konsumenten inför ett eventuellt köp.
  • Innehållet och tonen i språket bör vara ”individualiserat” med personlighet och en individuell ”approach”, som gör att mottagarna tycker sig ha fått ett mejl från en vän – inte från ett ansiktslöst företag.

Dessa grepp – och några till – kan hjälpa dig att få dina nyhetsbrev att sticka ut i jämförelse med dina konkurrenters mejl – och förvandla en prenumerant till en kund.

Relaterade källor:

1) White paper: “Secrets of Successful ‘From’ Names and Subject Lines.

2) Tip sheet: “10 Email Creative Tips for Boosting ROI, Opens and Clicks.

3) Tip sheet: “Getting Personal: 5 Tips for Humanizing Content.