fredag, 24 maj 2013

Affiliatemarknadsföring från grunden

Mycket har hänt sedan IT-boomen runt millennieskiftet; det är på många sätt både lättare och billigare att starta e-handel idag, men baksidan av det myntet är förstås att konkurrensen om kunderna är betydligt hårdare och det är svårare att nå dem på ett kostnadseffektivt sätt.
Parallellt med detta så har det vuxit fram en rik flora av specialiserade sajter med en förmåga att förse e-handlare med rätt trafik, dvs. betalande kunder.

Vårt mål som affiliatenätverk är att sammanföra e-handlare med dessa webbplatser och att vara knutpunkten i detta nätverk.

Varför använda affiliatemarknadsföring som kanal?

Svaret är enkelt, affiliatemarknadsföring är resultatbaserad, vilket innebär att du bara betalar för faktisk försäljning. Affiliatemarknadsföring har bättre avkastning per investerad krona än i stort sett alla andra kanaler.

Hos Adtraction Marketing kan du följa utvecklingen av kampanjen i realtid, vilket möjliggör för kontinuerlig optimering. Du kan i realtid följa statistik såsom antal visningar, klick och order för valda perioder. Adtractions system är helt transparent, dvs. vi redogör öppet för alla trafikkällor och vi uppmuntrar till en dialog mellan annonsörer (e-handlare) och webbplattsägare (affiliates). Adtractions system är egenutvecklat och uppdateras löpande för att säkerställa att annonsörer och affiliates har tillgång till de senaste verktygen.

Vad gör en affiliatekampanj framgångsrik?

Det finns flera faktorer som avgör om en affiliatekampanj fungerar eller inte. Den mest uppenbara är förstås vilken ersättning (affiliateprovision) du erbjuder affiliates. Du vill erbjuda ett konkurrenskraftigt pris jämfört med dina konkurrenter samt säkerställa att dina egna marginaler är höga nog för att kampanjen ska vara lönsam. En vanlig tumregel är att ett högre pris alltid genererar mer intresse från affiliates. Dessutom bör priset alltid spegla konverteringen från klick till försäljning. En hög konvertering möjliggör lägre prissättning, medan en låg gör det motsatta. Affiliates eftersträvar hela tiden att få så hög ersättning som möjligt för sin trafik och i praktiken innebär detta att de vill generera så många transaktioner som möjligt (hög konvertering) till bästa möjliga pris per transaktion (affiliateprovision).

En annan viktig variabel är annonsörens aktivitetsnivå. Ju mer intresse du visar dina affiliates, desto mer sannolikt är det att de kommer att arbeta med kampanjen. Detta kan innebära att löpande informera om prisförändringar, erbjudanden och produktutbudet, men framförallt att upprätthålla en bra dialog med affiliates.

Att starta en affiliatekampanj

För den som aldrig har provat kan affiliatemarknadsföring kanske framstå som mer komplicerat än vad det är. I själva verket är det ganska enkelt. När villkoren för kampanjen är fastställda, behöver nätverket banners tillsammans med annat eventuellt material som kunden vill ha kopplat till kampanjen. Nästa steg är att implementera spårningskod på bekräftelsesidan – eftersom du endast betalar för resultat behöver affiliatenätverket kunna mäta (automatiskt) när en affiliate har levererat en kund som har köpt något. När detta är gjort är kampanjen klar för lansering.

Varför välja Adtraction som partner?

Adtraction är idag en av Sveriges och Skandinaviens största och ledande affiliatenätverk. Vi har arbetat hårt för att komma dit vi är idag. Vår framgång bygger huvudsakligen på det faktum att vi har en passion för det vi gör vilket i sin tur hjälper oss att utveckla våra tjänster och system och att tillhandhålla en bra service. Vi har ett långsiktigt engagemang för våra kunder och samarbetspartners.

Besök vår monter och diskutera hur vi kan utveckla er försäljning genom vårt affiliatenätverk med 15 000 publishers.