tisdag, 23 april 2013

8 tips om sökmotormarknadsföring för dig med webbshop

För dig med webbshop är det avgörande för din försäljning att besökare med intresse av dina produkter hittar till din sajt. Det är här sökmotormarknadsföring kommer in i bilden. För syns du i sökresultatet kommer du att få fler besökare. Men sökmotormarknadsföring handlar om så mycket mer än att bara vara synlig i sökresultatet. Det handlar om att vara synlig, på ett strategiskt och lönsamt sätt.

Det är mycket att hålla reda på. Det är det ingen fråga om. Användarvänlighet och design ska harmonisera med varumärkets känsla och uttryck. Lager ska omsättas och kampanjer ska genomföras. Nya kunder ska upptäcka sajten och befintliga ska välkomnas tillbaka. När du läser detta har du nog en sajt som har alla förutsättningar att optimeras för sökmotorerna och därmed få en mängd ny trafik.

Vem som helst kan sätta igång med sökmotormarknadsföring, vare sig det handlar om att optimera själva sajten eller annonsera direkt i sökresultatet. Men att göra det lönsamt brukar vara mer komplext, det förutsätter kunnande och hårt arbete. Därför har vi samlat 8 riktigt bra tips, till dig som kan ha mest nytta av dem. Innan vi fortsätter kan det vara på sin plats att förklara att sökmotormarknadsföring består av två delar.

Sökordsannonsering

Den ena delen är sökordannonsering, vilket innebär att du annonserar direkt i Googles sökresultat. Du bestämmer vilka sökord din annons ska förknippas med och deltar i en realtidsauktion om annonsens placering. Besökaren klickar på annonsen och tar sig vidare till din webbshop.

Sökmotoroptimering

Den andra delen är sökmotoroptimering, vilket dels berör strukturen och innehållet på din sajt och dels länkar. Genom att aktivt förbättra struktur och innehåll på din sajt berättar du för Google att du finns, vad du erbjuder för produkter eller tjänster och i vilket sammanhang du vill synas. Med hjälp av innehållet på din sajt styr du hur du presenteras och vilken information som visas i Googles sökresultat. När andra (bloggare, sajter, leverantörer, kunder etc.) länkar till din sajt talar det om för Google att sajten är bra och Google vill visa relevanta sajter först. Att aktivt arbeta med kommunikation och kundservice brukar skapa länkar men det kräver hårt arbete.

Sökordsannonsering

Ett snabbt och kraftfullt sätt att driva ny trafik till din sajt är att annonsera i Googles sökresultat. Det heter Google AdWords och kan ibland kallas för sponsrade länkar, pay per click (PPC) eller som vi säger, sökordsannonsering. Här följer goda råd för hur du kan få en lönsam sökordsannonsering.


1. Köp bara hungriga fiskar
Kunder söker på Google när de letar information och när de vill köpa. Sökordsannonsering handlar om att snabbt och effektivt synas på rätt plats. En riktigt bra strategi för dig med webbshop är att ha en så kallad long tail-strategi. För att förstå long tail gäller det att veta hur vi människor tänker när vi söker. En person som söker efter en ”cykel” är nog inte lika köpmogen som någon som söker efter en ”Cannondale trail SL 29 MTB”. Att förstå hur konsumenter söker är grundläggande för bra strategier.

2. Se vad köparna vill köpa även när de inte köper
Lär känna dina besökare och dra nytta av data. Vem handlar hos dig? Vad söker de efter? Vad kallar målgruppen produkterna? Surfar de med mobilen eller datorn? Besöker de din sajt när barnen gått och lagt sig eller på lunchrasten? Vilka produkter går bäst? Vad tjänar du på respektive produkt? Anpassa ditt sortiment och din annonsering efter vad som är lönsamt.


Annonseringen sker i realtid vilket gör att du kan få upp produkter på Googles första sida samma stund som de kommer till lager. Du kan välja att enbart annonsera för mobila surfare eller stänga av om reavarorna tagit slut.

Bestäm klickkostnaden för varje produkt så att varje sökord du annonserar med blir lönsamt. Du betalar bara för de som klickar så se till att så många klick som möjligt leder till köp. Då får du en annonsering som är en pengamaskin.

3. Arbeta för din lönsamhet
Ett viktigt sätt för att hålla kostnaderna nere och dessutom förbättra annonsens placering är att öka ditt kvalitetsresultat (Quality Score/ QS). Kvalitetsresultat är Googles sätt för att belöna relevans i sökresultatet.


Föreställ dig följande: När du annonserar är du delaktig i en auktion. Det du har att handla för (Ad Rank) bestäms av din budget och ditt kvalitetsresultat. Genom att öka ditt kvalitets- resultat kan du få samma köpkraft till en lägre kostnad. Arbeta på rätt sätt och spara din budget.

4. Få en extra chans?
Lämnar besökarna sin varukorg? Genom att använda Remarketing får du ett sätt att förbli relevant hos dina besökare. Remarketing är en variant av sökordsannonsering men sker i Display-nätverket och visas endast för de som redan besökt din webbshop när de surfar vidare på nätet.
Du följer besökarna baserat på cookies och du får en extra chans att fånga uppmärksamheten hos besökarna som av någon anledning lämnat varukorgen på din sajt, eller föreslå kompletterande produkter till en befintlig kund. Det är ett smart sätt att ”synas överallt” och samtidigt annonsera för specifika individer som är viktiga för din webbshop.

Sökmotoroptimering

Långsiktighet och hårt arbete är förutsättningar för att få en optimerad sajt och arbetet blir aldrig riktigt färdigt. Men en topposition i det organiska sökresultatet ger viktiga fördelar. För att nämna några så får ditt varumärke ökad trovärdighet och du leder mängder med trafik utan att betala för klicken. Nedan får du viktiga tips om vad du faktiskt måste göra på själva sajten.

5. Använd bra verktyg
Om du arbetar aktivt med din sajt har du användning av bra verktyg. Googles Webmaster Tools och Google Analytics rekommenderar vi till alla och de är gratis. Med Google Webmaster Tools kan du få Googles syn på din webbshops hälsa. Har du t.ex. något problem eller fel på din sajt som Google upptäcker så meddelar Google dig detta via verktyget.

Med Google Analytics kan du få fram information över din webbshops trafik, vilka ord som besökarna sökt på för att komma till sajten och vilka ord som ledde hela vägen fram till köp. Detta är ovärderligt ur ett sökmotoroptimeringsperspektiv.

Vi har även samlat fler, riktigt bra verktyg på vår sajt som är gratis att använda; www.sokmotorkonsult.se


6. Ta hand om din sajt
Att kombinera innehåll på sajten för både besökare och för sökmotorerna är en balansgång men oftast är det ingen konflikt. Det handlar om att både sälja och informera. Gör det intressant för dina besökare genom att ha relevant information till dina produkter. Säljer du väskor kan du berätta om väskans material, ha storleksguider eller tips på hur kunden sköter skinnet.
Men det handlar även om sådant som inte syns på sajten, utan om det som finns i koden. Den viktigaste punkten ur ett optimeringsperspektiv är titeln. Titeln syns inte på sidan utan det är texten som syns på webbläsarfliken högst upp. Titeln ska vara informativ, innehålla sökordet, inte vara för lång och varje sida måste ha en unik titel.

En bra början är att använda vårt analysverktyg för att få en bra bild av hur din sajt optimerar för ett visst sökord idag. Du får konkreta tips på fler punkter som är av betydelse för optimeringsarbetet på sajten. www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage.

7. Se upp för dåliga kopior
För att flirta med Google eller åtminstone stryka dem medhårs ska du alltid sträva efter att ha en unik och relevant webbsajt. Ett vanligt problem i allmänhet och för e-handlare i synnerhet är duplicerat innehåll. Detta är något du ska undvika. Duplicerat innehåll kan dels bero på strukturmässiga fel på sajten och dels på direkt kopierade produktbeskrivningar.

Om du har fel på strukturen har du flera url:er till samma innehåll. Om du till exempel säljer väskor så vill du kanske att kunden ska kunna hitta samma väska via kategorin för varumärken, via accessoarer och kanske via kategorin för reavaror när den går ur säsong. Detta är en bra service för besökarna men det är lätt att det blir fel.

Ser din struktur ut som ovan har du flera url:er till samma produktsida. Detta ses som duplicerat innehåll och det tvingar Google att välja mellan de olika sidorna och du får en intern tävlan. Tänk att alla vägar ska leda till Rom, alla olika kategorier ska leda till samma produktsida. Det betyder att oavsett hur en besökare hittar till just den väskan så ska alltid url:en vara densamma.

Eftersom Google indexerar sidor och inte hela sajter ska du se till att dina kategorisidor har unikt innehåll och helst även dina produktbeskrivningar. Om du får dina produktbeskrivningar från din leverantör kan du räkna med att andra återförsäljare fått samma. Du måste ha unikt och relevant innehåll på dina kategori- och produktsidor, annars läser Google det som duplicerat innehåll. Men i detta fall handlar det om samma innehåll som konkurrenterna har på sin sajt och du får istället en extern tävlan. Då måste Google återigen avgöra vem som är den ursprungliga författaren och din sajt riskerar sämre resultat.

Nu kanske du har tusentals produkter i din webbshop men det är värt jobbet. Om du inte har tiden, se åtminstone till att dina bästsäljande produkter har unika texter.

8. Kasta inte ut bebisen med badvattnet
Du kanske funderar på att byta plattform eller arbetar med strukturen på din sajt? Då är det här verkligen något du ska tänka på!

Om din sajt har sidor liknande minwebshop.se/ produktid?=88 kanske du hellre vill att de ska vara i stil med minwebshop.se/strandväska. Men om du inte riktar om de gamla sidorna kommer du hamna i följande situation: Google hittar inte längre dina gamla produktsidor och ser dina nya som duplicerat innehåll. Detta kan innebära en stor förlust i trafik. Du förlorar även eventuell länkkraft där andra länkat till dina produkter.
För att inte kasta bort något värdefullt kan du rikta om de gamla url:erna till de nya. Använd verktyget 301redirect för att kontrollera att vidarebefordringen är korrekt. www.301redirect.se

Vad är din tid värd?
Att få lönsamhet ur din sökmotormarknadsföring är komplext och förutsätter hårt arbete, erfarenhet och kunnande. Låt oss hjälpa dig. Du uppnår bättre resultat genom att ha en Sökmotorkonsult som löpande optimerar och föreslår förbättringar.

Vi hoppas denna guide varit värdefull för dig och önskar dig lycka till.

Besök gärna vår sajt www.pineberry.com för att läsa om hur vi tycker man ska jobba med sökmotoroptimering och sökordsannonsering.

Du hittar alla verktyg och även vår SEO-skola på www.sokmotorkonsult.se