onsdag, 30 oktober 2013

5 tecken på att du behöver förnya din kassa

1. Du saknar något vanligt betalsätt

För att dina kunder ska känna sig helt bekväma med att handla hos dig och därmed inte ha något motstånd att återkomma som kund, ska du erbjuda alla vanliga betalsätt.

Betalsätten du inte kan vara utan är:

  • Faktura
  • Kortbetalning (Visa/Mastercard)
  • Internetbanksbetalning (Swedbank, Nordea, SEB och Handelsbanken)

Vill du ytterligare öka möjligheten till försäljning så överväg att lägga till en delbetalnings- och/eller kontomöjlighet. Det finns två anledningar till att kunder väljer konto/delbetalning. En är att de vill ha alla inköp på en månadsfaktura och den andra är att de vill dela upp betalningen av dyrare varor på en längre tid.

2. Du ser en hög avhoppsfrekvens i kassan

Om du har Google Analytics finns det ett enkelt sätt att se om din kassa fungerar som den ska. Din kassa kanske har adressen www.dinbutik.se/kassa/ eller något liknande. Om du tittar i din statistik så kan du se hur många som lämnar din butik just på kassasidan. Det kan se ut så här ungefär:

Om du har en exitsiffra på över 20% så är det ett tecken på att något kanske behöver ses över i kassan. Den betyder att var femte person som kommer till kassasidan faktiskt lämnar hela sajten just där.

Att exitsiffran på tacksidan är så mycket högre är helt naturligt. När kunden väl köpt och kommit till tacksidan finns ju inte så mycket anledning att stanna kvar i butiken.

Du hittar rapporten under Innehåll/Content i Google Analytics.

3. Du får mycket order i telefon och på epost

Om många personer ringer dig eller mailar dig och vill lägga beställningen kan det vara ett tecken på att kassan inte fungerar för alla kunder. Ett vanligt problem är att företag och kommuner/landsting/stat inte kan beställa då det saknas fält som referensnummer och annat som de behöver. Har du mycket sådana beställningar så kan det vara värt att tillgodose dessa kunder också.

4. Du upplever andra kassor som smidiga

När du själv handlar på nätet och stöter på en checkoutprocess som är enkel och smidig, ställ dig då frågan om det är lika smidigt att handla hos dig själv. Gör ett köp som en konsument hade gjort det och tänk dig verkligen in i hur det skulle vara om du inte sett din kassa förut.

5. Personer upplever friktion när de handlar hos dig

Låt minst 5 personer som du vet inte har handlat hos dig handla. Ställ dig bakom dem och observera vad de gör. Instruera dem att “tänka högt” och meddela dig hur deras tankar går. Se till att de förstår att det inte är ett test av hur bra de är på att förstå utan snarare att du vill veta hur lätt det är att förstå din kassa. Ge dem ingen hjälp när de tvekar utan be dem bara förklara vad de tänker på. Det är ofta väldigt frustrerande att se på när någon upplever friktion i ens egen butik, men anteckna noga och gör de förändringar som du tror skulle underlätta. Gör sedan om testet med nya personer.

Sammanfattningsvis gäller det att förstå din kund och sätta dig in i kundens behov. Du behöver inte tillgodose allas önskemål om hur de ska betala, det finns betalsätt som är mer eller mindre utbytbara. Om du har faktura, kort- och internetbankbetalning så täcker du in de allra flestas behov. Om du också observerar ett antal användare när de använder din kassa och noterar var det skaver i användarupplevelsen så är du på god väg att få en kassa med minimal friktion som låter de som vill handla, slutföra sina köp hos dig!