onsdag, 30 oktober 2013

5 SEO-metoder som inte funkar

Google uppdaterar sig själv kontinuerligt i syfte att bättre kunna läsa av sajter och förbättra resultatet för oss som använder sökmotorn. Det betyder att sökmotoroptimering alltid är i konstant förändring. Det är även själva tjusningen med yrket för oss – försättningar som förändras och utveckling som alltid fortsätter. I denna artikel går vi igenom fem stycken SEO-metoder som inte funkar. Det kan vara rena myter eller sådant som inte funkar längre.

Meta Keywords

För 10 år sedan läste sökmotorer av Meta Keywords för att förstå vad sajten handlade om. Tanken var att med ett par nyckelord (2-3 st) kunde webmasters berätta vad kärnverksamheten var för sökmotorn och därmed vad sajten handlade om.

Detta kom att missbrukas grovt, då man tryckte in så många nyckelord man bara kunde, i hopp om att få mer trafik. Allt som kunde tänkas leda trafik till sajten skrevs in som nyckelord och ofta var det ord som inte på något sätt beskrev vad sajten handlade om.

Denna överanvändning av Meta Keywords gjorde att Google inte längre tar hänsyn till Meta Keywords utan läser av och bestämmer själv vad sajten handlar om. Huruvida du kan få negativa effekter av att använda Meta Keywords idag låter vi vara osagt, men vår rekommendation är att du inte ska lägga ned tid på det, bäst att inte ha med dem alls.

Footerlänkar

Länkar har väldigt stor betydelse för hur du rankar i sökresultatet och i och med detta är det vanligt att sajter länkar till varandra. För att inte störa innehållet på sajten med många länkar till andra sajter som tar mycket plats, var det förr vanligt att man la dem i sidfoten. Detta läser Google av som att ”är länkarna i sidfoten så kan de alltså inte vara så viktiga”. Idag är det inte värdefullt utan kan till och med vara skadligt med footerlänkar. I synnerhet om du får sidfotslänkar från någon, till din egen sajt, i allt för stor utsträckning.

Sociala Medier

En vanlig missuppfattning är att länkar från sociala medier, hur många likes du fått eller liknande saker som retweets skulle påverka din sökmotoroptimering. Länkar, retweets och likes i sociala medier har ingen direkt påverkan på sökresultatet. Däremot, riktigt bra kampanjer och användandet av sociala medier kan ge spridning som leder till riktiga länkar till din sajt. När det händer så kan man säga att Sociala medier indirekt gett en positiv effekt.

AdWords

Man kan lätt tro att genom att köpa AdWords så skulle du få direkta fördelar i sökresultatet. Alltså genom att annonsera skulle detta bidra till högre positioner i det organiska resultatet. Detta stämmer inte. Men däremot är AdWords ett utmärkt sätt att få indirekta fördelar för ditt arbete med optimering. Genom att snabbt mäta vilka sökord som är värda att satsa på kan du ta med denna kunskap i din optimering. Men som sagt, du får alltså inte per automatik bättre organiska positioner genom att annonsera.

Vit text på vit bakgrund

Sedan AltaVistas tid har sökmotorer älskat innehåll, däremot så är det vanligt att företag inte vill ha för mycket innehåll på sina sajter. Det webmasters gjorde förr för att komma undan med detta moment 22 var att fylla sajten med dolt innehåll, man la helt sonika vit text på vit bakgrund. Det kunde vara allt från att upprepa ett visst sökord till att ha flertalet brödtexter. Detta var osynligt för besökarna men lästes av sökmotorerna. Ett trick som verkade fungera och även blev vanligare förekommande tyvärr och missbrukades. Detta är inget som fungerat på över 10 år och vi avråder ifrån det helt. Att dölja innehåll på sajten eller i koden är oerhört riskabelt. Att ha en sajt som både är informativ och användarvänlig ser vi ingen motsättning i, utan är innehållet relevant så kommer det att uppskattas av både besökarna och Google.

För att generalisera utvecklingen som skett de senaste tio åren skulle vi kunna säga att i takt med att folk missbrukat metoderna, och överoptimerat, har Google vidareutvecklat sig själv genom uppdateringar. På så sätt har utvecklingen drivits framåt och sökmotorerna har blivit smartare och mer sofistikerade. Genom uppdateringar av sin algoritm (alltså det receptet Google har för att kunna svara på frågor och ge relevanta svar) rensar Google upp sökresultatet i syftet att alltid presentera relevanta matchningar för dem som söker.

Till dig som vill ge dig i kast med sökmotoroptimering vill vi säga att det är en mycket god idé. För den som förstår att SEO är ett hantverk och inte ”över-gör” det så finns det väldigt mycket att vinna. Genom att fokusera på att vara relevant, ha god kvalitet och optimera för ord som faktiskt beskriver din verksamhet, varken mer eller mindre, kommer din optimering nog alltid att stå sig.